Door er eerst heel voorzichtig, maar heel volledig achter te komen, waar deze persoon zich minderwaardig door voelt.
Ook al vind jij dit geen reden - voor die persoon is het zo, dus je zult daar ahw. helemaal in moeten kruipen.
Als je het zo goed mogelijk begrijpt en mee-voelt, dan stapje voor stapje situaties opzoeken, waardoor diegene merkt, dat hij/zij het kan. Elke keer een stukje verder, steeds een beetje meer. Elk succes-ervaren zal een bouwsteentje zijn tot een groter vertrouwen in eigen kracht, en bijdragen aan een gevoel van : ik tel écht mee.

Wijs er steeds op, dat ieder mens uniek is, met eigen talenten, en eigen eigenschappen , en dat je dus jezelf alleen aan jezelf kunt meten. Er zullen altijd mensen zijn, die iets beter kunnen dan jij, maar ook een heleboel die het lang niet zo goed doen als jij, als je er maar voor gaat.

Doe als "helper" steeds meer stapjes terug, en laat iemand op eigen vleugels vliegen. Het is natuurlijk niet de bedoeling, dat iemand alleen vertrouwen heeft, als jij, als helper, in de buurt bent!!!
Hoe minder iemand jouw steun nodig heeft, hoe beter jij geholpen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je dat niet kunt. Je kunt wel helpen maar als die persoon het zelf niet onderkent dan lukt je dat nooit.

In mijn ervaring is het zo dat, als anderen tegen je zeggen dat je een probleem hebt, je (menselijk) in de verdediging schiet en die bestaat in eerste instantie meestal uit ontkennen. Als dat de situatie is dan heeft het zelfs geen zin om te helpen in directe zin. Laat staan afhelpen.

Als iemand echt zwaar 'in de min zit' dan zou mijn advies zijn om niet zelf te gaan 'rommelen' (postief bedoeld) maar proffesionele hulp te zoeken.
Niet dat dat dan een garantie geeft maar de kans dat je iemand van de regen in de drup helpt is dan een stuk kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat je de vraag anders moet stellen nm.Hoe kan iemand zichzelf helpen zich van een minderwaardigheidscomplex afhelpen.
En dat gaat heel goed als de persoon hulp zoekt doormiddel van een maatschappelijk werker.Of zoiets.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry, voor mijn verkeerde zin, maar ik denk dat iedereen het wel begrijpt hoe ik de zin bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en bondig.......... dat kun je niet!!!
De enige die dat kan is die persoon zelf door zichzelf van het tegengestelde te blijven overtuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je niet voor een ander. wel kan je andere kwaliteiten waar die persoon goed in is heel positief benadrukken zodat die persoon zich iets zekerder kan gaan voelen en meer eigenwaarde krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te snappen waar iemand bang voor is en vervolgens te kijken wat jij daarin kan betekenen zonder zijn of haar therapeut te worden.
Meestal zijn deze mensen in het verleden erg gekwetst en afgewezen.
het is dood in de pot voor een vriendschap of liefde wanneer je iemand wilt veranderen ,geef je gevoel dan voelt de ander zich misschien al waardevoller.
daarmee wil ik zeggen dat minderwaardigheid beetje voor beetje kan verdwijnen wanneer je de ander je vertrouwen en liefde schenkt. Natuurlijk moet je het wel echt willen geven, zonder ervan alles voor terug te willen krijgen,ook jij wordt dan kwetsbaar.
Soms zie het dan gebeuren dat de ander opengaat en jouw gaat vertrouwen en geven, daar heeft hij of zij zelf vertrouwen voor nodig alleen dan gaat iemand zich weer waardevol voelen,als hij/zij weer wat voor een ander kan voelen en betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aleen zeggen dat het niet nodig is en je geeft complimensen, de persoon in kwestie moet het toch zelf allemaal doen. met of zonder hulp.