Waarom is de mens niet symetrisch qua lichaamsbouw?

Ik vroeg me dit af nadat ik de vraag kreeg waarom we linker en rechter voeten hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

De linker- en rechtervoet zijn toch juist wel symmetrisch?

Of bedoel je nu iets anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we twee rechtervoeten zouden hebben, zouden we juist niet symmetrisch zijn. Beetje een domme vraag.
de mens is bilateraal symmetrisch dwz dit wil zeggen dat de mens een linkerkant en een rechterkant heeft.
Het is precies door die linker en rechter kant en het afwisselend bewegen van de linker en de rechterkant, dat de mens vooruitkomt.

dus het antwoord is simpel gezegd anders zou hij niet zo kunnen bewegen als hij nu doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige punt waarop mensen NIET symmetrisch zijn, is in de inwendige organen (hart, longen, lever, maag). Voor de rest kun je een mooie dwarsdoorsnede maken en twee min of meer dezelfde helften overhouden.

Dat we echter niet helemaal ZUIVER symmetrisch zijn, komt doordat er honderdduizendeneen invloeden zijn tijdens de groei (zelfs al voor de geboorte) die een minimale invloed kunnen hebben op hele kleine stukjes lichaam. Waardoor het ene oog nét een tikkeltje groter wordt, het ene neusgat nét een tikkie kleiner, het ene oor wat langer, de andre hand wat stomper. En dat kan gewoon gaan om simpele dingen als zwaartekracht, voorkeurshouding in de slaap, slijtage, wind, warmte...hele simpele invloeden van buitenaf, maar soms ook van binnenuit (ziekte, voeding).

Uiteindelijk is daardoor geen enkel mens echt zuiver symmetrisch, maar hoe groter de symmetrie, hoe aantrekkelijker we een persoon vinden. Omdat dat indicatie is van weinig bloot hebben gestaan aan extreme ' gevaren' ; van gezondheid dus. Maar ook de op het oog meest symmetrische mens levert nog twee gespiegelde ' monsters' op hoor !

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie hier bijvoorbeeld deze jongedame precies zoals ze is ; half klein meisje, half volwassen vrouw ;-) (die gaat zich de pleuris schrikken straks)......