verslaaf aan het roken help ik wil stopen maar lukt maar niet

ik rook 1 pakje per dag maar wil stoppen last van mijn ademhaling

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt iets maar je stelt geen vraag. Ik kan je dus ook geen antwoord geven. Op deze manier probeer ik op een vriendelijke manier feedback te geven zodat je in het vervolg misschien langer nadenkt over hoe jij je vraag formuleerd.

Het beste antwoord

Ik rookte twee pakjes per dag. Voelde me 's morgens hondsberoerd en was altijd moe.
Op zekere dag vond ik het gewoon genoeg geweest. Je kunt kiezen voor een aftakelend lichaam of gewoon weer gezond gaan leven. Ik heb dat laatste gedaan.
De eerste 8-10 dagen zijn moeizaam, maar als je eenmaal een bres geslagen hebt, kan je trots zijn op jezelf en dat helpt bij het volhouden.
Denk niet dat het effect van een betere gezondheid meteen voelbaar is. Je kan last van hoofdpijn krijgen, maagpijn of je kan dikker worden. Als dat zo is: gewoon doorgaan waar je mee begonnen bent. Neem 1-1,5 jaar om jezelf te overwinnen en de wereld zal er anders uitzien. Ik rook nu 18 jaar niet meer, voel me kiplekker en ben kerngezond. Ik ben blij dat ik het doorzettingsvermogen gehad heb om te stoppen.
Ik deed het zonder hulp, maar met of zonder hulp, je moet het toch alleen klaren.

Er valt nog een boekwerk aan goede raad te geven. Lees dus de boeken maar die daar voor bedoeld zijn, als je dat nodig hebt, maar vooral herhaal je argumenten, zodat je iedere dag opnieuw weet wat je redenen zijn.

Ik wens je sterkte: HIJ DIE ZICHZELF OVERWINT IS STERKER DAN HIJ DIE EEN STAD INNEEMT.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens.. heb het ook zo ervaren +1

Andere antwoorden (10)

Er was eerder een stoppen-met-roken-vraag gesteld.
Ik heb het boekje "De Opluchting" van Jan Geurtz gelezen, en daarna nooit meer gerookt. Of jij dat ook kan, kan ik zo niet zeggen, maar dat boekje kost nu 10 euro, dus je zou het eens kunnen proberen.

En ja, ik dacht ook "lekker, een boek die me kan doen stoppen met roken." Maar het werkte gelukkig heel goed ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga naar de boekwinkel , koop Allan Carr's boek " stoppen met roken ". Je kan blijven roken tot je het boek bijna uit hebt gelezen .
Ergens achterin het boek staat het hoofdstuk "de laatste sigaret ". Als je het boek helemaal hebt begrepen , en je snapt ook je eigen motieven waarom je rookt , dan is stoppen minder moeilijk dan je denkt .

Verder : praat met vrienden over je voorgenomen stoppen, maar vergeet niet dat je het alleen voor jezelf doet...

Toegevoegd na 1 minuut:
( je bent ook aardig voor anderen als je stopt maar je motief moet zijn dat je het voor jezelf wil doen )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oef....van Alan Carr ben ik geloof ik het dúbbele gaan roken...maar het kan je stijl zijn, natuurlijk. Hangt van je motivatie af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oom is van Alan Carr wel minder gaan roken, maar is er niet mee gestopt
Je wilt toch aankomen? Zolang je je lichaam vergiftigt door te roken, kun je dat aankomen wel vergeten.

Motiveert dat al een beetje?

Ik hoop het. Motivatie is namelijk alles.

Om te stoppen met roken, moet je het niet gewoon willen. Nee, je moet het echt, van ganser harte, helemaal volledig, WILLEN. Je moet voor jezelf het keiharde besluit nemen dat je stopt. Nu. Ogenblikkelijk. En definitief.

Zolang je dat besluit niet in de meest keiharde vorm hebt genomen, zullen stoppogingen waarschijnlijk falen.

Ga eerst eens na waarom je dat besluit nog niet hebt kunnen nemen. Iets houdt je tegen - maar wat? Als je dat weet, kun je de oorzaak van je terughoudendheid wegnemen, het besluit nemen, en de laatste sigaret doven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat een aanbeveling om te roken als je wilt afvallen ? Dan kan ik je uit de droom helpen ; ik rook als een ketter, maar val er echt geen gram van af ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel middelbareschoolmeisjes beginnen juist met roken omdat ze af willen vallen. En ik durf het bijna niet te zeggen, maar... hoe dik zou jij zijn als je niet zou roken? Wie weet hoeveel gram je bent afgevallen doordat je rookt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik weet niet of mijn vingers dan nog dun genoeg zouden zijn om te typen:lol:. Maar ik ben pas op mijn twintigste begonnen, dus ik zou het niet weten. En om af te vallen hoefde het toen zéker nog niet.
Maar normaal als je stopt met roken, door stofwisselingsveranderingen en snoepen, kom je ene kilo of twee, drie aan. Meer val je dus normaliter ook niet af als je begint - of je moet een soort 'rookdieet' volgen en niets meer eten - maar dat lijkt me ook zonder roken niet erg gezond.
WILSKRACHT is het belangrijkste wat je nodig hebt. ik heb 30 jaar stevig gerookt en ik WIL niet meer. dus gestopt. af en toe nog snakkende, maar omdat ik niet meer WIL doe ik het niet meer. Volhouden, doorzetten, keihard vechten en overwinnen!! daar kan geen boek, pleistertje, therapietje, pilletje of whatever dan ook tegenop. uiteindelijk komt het helemaal uit jezelf. JE KAN HET!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@monique helemaal waar
Als je echt wilt stoppen, dan stop je gewoon. Jij bent de baas, en niet de sigaret.
Als je eigenlijk gewoon liever wilt roken, gaat geen enkel advies of middeltje te helpen. want nogmaals, jij bent zelf de baas. Eerst zelf die knop omzetten. Alleen tegen de ontwenningsverschijnselen van de nicotine (die overigens lang niet iedereen heeft) zijn wel wat hulpmiddelen op de markt, maar de handeling / activiteit is stukken lastiger af te leren. Maar als je eigenlijk stiekum heel diep in je hart het allerliefste zou willen roken, dan wordt het een hachelijke onderneming. Misschien kan een zelfhulpboek je op een ander denkspoor zetten. Daarvan zijn er legio. En ze werken allemaal zo goed als je eigen motivatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het je niet lukt te stoppen, dan is de e-sigaret misschien een optie.
dat is alvast een stap voorwaarts in de zin dat je geen teer meer binnenkrijgt.
wellicht is daarna de stop naar niet meer roken wat makkelijker te nemen.
sterkte!
Rieneke1
14 jaar geleden
je moet jezelf langzaam aan laten minderen (ik heb er een boek over gelezen ("het meisje dat nagelbijt en de mand die altijd te laat komt"))

ik zal het kort samenvatten. zorg ervoor dat je jezelf haalbare doelen stelt zoals: ik ga vandaag niet 1 pakje roken maar 1/2 (of meer als je denkt dat je dit niet haalt). na 21 dagen kan je naar een grotere stap. bijvoorbeeld nog maar 1/2 of 1/4. na 3 maanden zou het afgeleerd moeten kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook het boekje de opluchting uit de bibliotheek gehaald en Je begrijpt dan tenminste ook waarom je rookt.Een prima boekje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga op reis naar een plaats waar je er geen kan kopen.Na een week ben je er vanaf.Je krijgt opeens heel erg veel adem.Het enige wat je nu nog moet doen is het volhouden door te denken aan vieze asbakken, bruine vingers, sigarettenwalmen, verkleurde tanden, slechte adem.En dan denk je weer aan jezelf, blakend van gezondheid, elke dag tot meer sportieve activiteiten in staat.Probeer het maar , je kan het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mochten alle pogingen om te stoppen falen. Dan zou je in het uiterste geval nog naar je huisarts kunnen gaan. Daar kun je namelijk met begeleiding stoppen en eventueel m.b.v. medicijnen die je zin om te roken afnemen.
Maar die medicijnen worden alleen voorgeschreven als de andere stoppogingen niet werken.

Probeer eerst eens voor jezelf te formuleren waarom je wilt stoppen. Motivatie
En formuleer dan ook waarom je nog niet gestopt ben.
Je kan ook bedenken waar je bang voor bent als je gaat stoppen.
Als je je angsten en redenen om nog niet te stoppen met iemand bespreekt zal je zien dat er eigenlijk geen reden is om niet nu te stoppen.

Voor de medicijnen kan je bij de bron kijken