vreemd gevoel voordat ik slapen ga en al wel in bed lig! wat is dit?

Als ik in bed lig en nog even na denk voor het slapen gaan heb ik vaak dat ik aan het denken ben. Bijvoorbeeld over mezelf. Maar dan ben ik aan het denken en voel ik me piepklein. Of mega groot. Gewoon onmenselijk qua uiterlijk. En dat duurt een paar minuten voordat ik me weer normaal voel en mezelf. Herkent iemand dit? En weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broertje had dit ooit, we namen het nooit serieus. :\ Ik zou niet weten wat het is..
(me broertje heeft het niet meer)

Antwoorden (4)

Bedoel je dat je aan het filofieseren bent? Dat is normaal, dat doet geloof ik iedereen wel.

Toegevoegd na 4 uur:
filosoferen bedoel ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filosoferen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mike12345 Ja dat bedoel ik. Ik wist niet hoe je dat schrijft ;)
Ten eerste: je bent écht niet de enigste! Ik heb het zelf ook, vroeger dacht ik dat ik in een doodskist lag, en toen ik ouder werd had ik het gevoel dat ik héél dun werd tot op het bot. En inderdaad, het duurt heel eventjes en na een paar minuutjes is het weer voorbij.

Ik heb mijzelf altijd afgevraagd of ik nou echt gek was, of niet normaal, maar goed, dankzij jouw vraag weet ik nu ook dat dit heel normaal is.

Ik kwam deze forums tegen:

http://www.medischforum.nl/onderwerp/9747
http://www.dokter.nl/index.php/Slapen/143152-Slaapverlamming.html

en daar stond dit trefwoord "hypnogogische hallucinatie" ook wel "slaapverlamming" genoemd. Veel mensen maken dit mee en iedereen ervaart het weer op een heel andere manier.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Slaapverlamming is nauw verbonden met de remslaap, de slaapfase waarin men droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Het verschijnsel wordt ook in verband gebracht met slaapstoornissen (zoals slaapapneu en narcolepsie) en geestelijke of lichamelijke uitputting. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hypnagogische en hypnopompische hallucinaties, respectievelijk net voor het inslapen en net na het ontwaken. Dit verschijnsel kan bijzonder realistisch overkomen en gaat vaak gepaard met een extreme angst. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen

Toch raad ik je aan de twee forums te lezen omdat daar meer info in staat dan in die van de wikipedia.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het heet dus slaapverlamming.. klinkt heel eng, maar is het niet.. Je moet er mee leren omgaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, he ik ook. Soms heb ik t gevoel dat ik reuze handen heb. Ach, ben blij te lezen dat iemand anders er ook 'last' van heeft. Vroeger was t erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dat.

Ik denk dat dat iedereen heeft, maar op een andere manier.
Dat betekent dat je bijna gaat slapen, het duurt niet lang meer, of je slaapt in.

Ik heb het anders: Alle gebeurtenissen van de dag mix ik tot iets heel absurds, en mijn moeder verwisselt woorden, bedoelt ze tafel dan zegt ze bv telefoon.

Gewoon, het is goed nieuws, betekent dat je goed gaat inslapen.