Waaraan herken je uitdrogingsverschijnselen ?

Ouderen vergeten nog al eens om (bij hitte) voldoende te drinken. Hoe herken je dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

De kleur van de urine geeft een duidelijke aanwijzing. Die hoort lichtgeel te zijn. Donkerder wijst normaal gesproken altijd op uitdroging als de kleur niet door een specifieke kwaal wordt veroorzaakt. Een andere grove aanwijzing is de spanning van de huid, de huidturgor. Trek je een plooi, bijvoorbeeld op de handrug, een stukje omhoog en veert die neit meteen terug dan is er vrijwel zeker sprake van uitdroging maar dan al wel in ernstige mate. Een verstoorde elektrolytenbalans in het bloed (o.a. natrium, kalium) zal de diagnose uitdroging bevestigen.

Maar, uitdroging veroorzaakt meer dan je zou denken. Het zal je verbazen hoeveel van onderstaande verschijnselen zeer regelmatig bij ouderen voorkomen en waarvan vaak gezegd wordt dat die bij het ouderdomsproces, dan wel dementering thuishoren.

De eerste, algemene verschijnselen zijn moeheid, prikkelbaarheid, angst, neerslachtig en depressief voelen, blozen, niet goed slapen, een zwaar hoofd, onweerstaanbare verlangens en angst voor menigten en straatvrees.

Ook astma, allergieën, hoge bloeddruk, verstopping, diabetes type 2 en sommige auto-immuunziekten kunnen geheel of gedeeltelijk door chronische uitdroging worden veroorzaakt.

Acute uitdroging kan brandend maagzuur, maagpijn, angina pectoris, lage rugpijn, reumatische gewrichtspijn, migraine, colitis, fibromyalgie, boulimia en zwangerschapsbraken veroorzaken dan wel in de hand werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 76 en ga dan toch maar een paar glaasjes water extra drinken ;-) Dank voor je duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

Pak hun velletje op hun arm. Als dit als velletje blijft staan is het niet goed. Anders valt het direct weer op z.n plek.

Toegevoegd na 56 seconden:
Hier nog veel mrer info

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/39076-symptomen-uitdroginguitdrogingsverschijnselen-oa-baby.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet perser ik was ook uitgedroogd en ik had dat niet;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een mógelijkheid om te zien. Plus de rest van de info.
De symptomen voor ernstige uitdroging zijn:
een lage bloeddruk en circulatoire shock ;
een snelle pols (hoge polsslag) of juist een heel zwakke pols (zwakke polsslag);
niet of nauwelijks meer plassen;
hoofdpijn;
droge slijmvliezen, droge mond, een gevoel van dorst;
misselijkheid;
vaatkrampen;
spierkrampen in voornamelijk handen, voeten en benen;
stemverlies;
hartritme-stoornissen;
tintelingen;
zeer donkergele urine;
sterk ingezonken ogen;
loomheid/sufheid, algehele malaise, conditieverlies, gevoel van zwakte.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, daar word je niet vrolijk van ;-(
Hoofdpijn
plassen doet zeer
droge lippen
Droge huid
als je op Google zoekt vind je ook heel veel en dan ook sneller;)