Hebben volwassenen minder kans op hoofdluis dan kinderen ?

Ik las een vraag over kinderen op een school waar de hoofdluis steeds terugkwam. Ik zelf reis iedere dag met de trein en ik heb nooit hoofdluis ( even afkloppen ) . Zijn volwassenen resistent tegen hoofdluis of komt het doordat ze hun haar beter wassen ?
( Ik ga er dus vanuit dat via de hoofdsteunen van de trein luizen over kunnen springen ? )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Dat alleen kinderen hoofdluis zouden hebben is onzin. Hoofdluis komt in alle lagen van de bevolking voor bij jong en oud. Ook heeft het niets met schoon of vies haar te maken.

Juffen, meesters en stagiaires op een basisschool krabben vaak net zo hard mee als er hoofluis is. Als bij een kind hoofdluis is geconstateerd, heeft vaak het hele gezin binnen de kortste keren hoofdluis.
Als op school een briefje hangt met daarop "Er is hoofdluis geconstateerd", gaat men er van uit dat dit alleen bij de kinderen het geval is, maar dat is echt niet zo. Er zijn natuurlijk wel meer kinderen dan meesters en juffen op een school.

Ook is er aangaande hoofdluis nog steeds veel valse schaamte, want hoofdluis wordt nog steeds met vervuild geassocieerd. Volwassenen zullen dus minder snel ruchtbaarheid geven aan het feit dat ze hoofdluis hebben.
Maar hoofdluis verspreidt zich snel, daarom is het van belang dat er op scholen openheid over is. Vandaar dat daar dan spoedig het beruchte papier met : "Er is hoofdluis geconstateerd" op de deur wordt geplakt.

Ook gaat de verspreiding op scholen en peuterspeelzalen snel. Spelenderwijs komen de kinderen veel met elkaars kleding in aanraking. Denk bijvoorbeeld maar aan een verkleedkist. Ook via de jassen aan de kapstok kunnen de kinderen hoofdluis opdoen. Er worden tegenwoordig op veel scholen speciale luizenzakken gebruikt. De kinderen stoppen hun jas in deze zak i.p.v. hem aan de kapstok te hangen.

Maar wat voor de kinderen geldt, geldt ook voor volwassenen. Als je in aanraking komt met iemand die hoofdluis heeft, bestaat de kans dat jij het ook krijgt.

Toegevoegd na 16 minuten:
Kleine toevoeging:
Wel zijn sommige personen gevoeliger dan andere voor hoofdluis. Ook dit is bij kinderen en volwassenen zo.

NB Mijn collega pikt letterlijk elke hoofdluis op en mij vinden ze kennelijk niet zo aantrekkelijk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

iedereen kan hoofdluis krijgen en het heeft niets met de "schoonheid" van haren te maken

Toegevoegd na 2 minuten:
dat hoofdluis bij volwassenen relatief minder voorkomt heeft te maken met het feit dat volwassenen minder vaak in contact komen met besmettingshaarden

Toegevoegd na 21 minuten:
in onze kennissenkring is een tweeling, de één heeft geregeld luizen de ander nooit terwijl ze voor de lol geregeld elkaars petje opzetten!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdluizen hebben een bepaalde voorkeur voor bepaalde mensen, maar vooral voor kinderen.
Het is niet helemaal duidelijk waar dat in zit.
Toen onze kinderen vroeger na de schoolvakantie weer naar school gingen en er was hoofdluis op die school dan had altijd een van onze kinderen het altijd en de anderen nooit!
Omdat er, als er hoofdluis was, het altijd na de schoolvakantie was, vermoedt men dat de hoofdluis tijdens een buitenlandse vakantie ergens opgelopen was.
En ook dan weer voornamelijk bij kinderen.
Veel of weinig haar wassen heeft geen enkele invloed op het hebben van hoofdluis.
Via de hoofdsteunen in trein en bus zou heel goed mogelijk kunnen zijn, echter kleine kinderen raken de hoofdsteunen denk ik niet (te hoog)
Via de kapstok op de school is een klasiek voorbeeld, maar ook dan zijn het maar enkele kinderen die het zo oplopen, terwijl anderen het nooit hebben.