wat is belangrijker: slachtoffer niet verplaatsen of stabiele zijligging?

Iemand die bewusteloos is moet je in de stabiele zijligging leggen. Iemand die bijvoorbeeld van de trap is gevallen en mogelijk breuken heeft moet je stil laten liggen. Maar wat nu als iemand van de trap is gevallen en bewusteloos is, wat is dan belangrijker: het slachtoffer in de stabiele zijligging leggen of stil laten liggen ivm met mogelijke breuken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Je treft een bewusteloos iemand aan. Het eerste dat je doet is een controle van de omgeving: wat kan zijn letsel veroorzaakt hebben en is er nog gevaar? Vervolgens controleer je de ademhaling door te luisteren aan zijn mond en je hand op zijn borstkas te leggen. Hartslag moet je niet controleren, tenzij je medisch getraind bent. Is iemand bewusteloos dan bel je eerst de 112.

Tracht de persoon aanvankelijk niet direct te verplaatsen maar eerst wakker te maken: rustig schudden aan de schouders, er tegen praten. Lukt dit niet dan zal je moeten overgaan tot actie.

Ademt de persoon- geen sprake van rugletsel of nekletsel - buiten bewustzijn: plaats hem in de stabiele zijligging.

Ademt de persoon - sprake van rugletsel of nekletsel - buiten bewustzijn:
laat de persoon liggen, tracht zijn nek met je beide handen goed te omklemmen (niet té stevig) en laat hem niet bewegen. Als de persoon moet braken of deze verliest bloed uit de mond dan tracht je hem met zijn volledige lichaam, dus zowel benen, romp als nek op zijn zij te draaien.

Ademt de persoon niet: of er nu sprake is van rugletsel of niet - buiten bewustzijn: start de reanimatie. Dit doe je door 30 keer te pompen en 2 maal te beademen. Is er sprake van een duik/zwem ongeval dan beadem je eerst 5 maal alvorens 30 maal te pompen. 30/2 is een goed ritme, doe dit bij voorkeur met twee.

Ademt de persoon - nek of rugletsel - bij bewustzijn: destabilisatie van de persoon, tracht hem zo min mogelijk te laten bewegen, nek omklemmen. Moet de persoon braken of bloed uit de mond, zelfde als hierboven.

Ademt de persoon - geen nek of rugletsel - bij bewustzijn:
stabiele zijligging.

In alle gevallen is het superbelangrijk je slachtoffer voortdurend in de gaten te houden, de ademhaling blijven controleren.

In het geval dat je een slachtoffer met nek/rugletsel aantreft en deze bevindt zich nog in een gevaarlijke situatie, tracht hem te verplaatsen op een hard object en zo weinig mogelijk te bewegen. Een beddenbodem, deur, tafelblad zijn nuttig als brancard.

Ik schreef meer dan je gevraagd had. Maar het is echt belangrijk dat er rond dit onderwerp geen vragen of onduidelijkheden zijn en dat men de correcte procedure gebruikt.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De vitale functies, zoals Bloedsomloop, hartslag en ademhaling gaan voor.
Als iemand op zijn rug ligt kan hij zijn tong inslikken waardoor ademhaling geblokkeerd wordt. Dit moet worden voorkomen, dus stabiele zijligging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stil laten liggen , als een persoon meerdere breuken heeft kan je iets voor goed kapot maken , zeker als men een rare val van de trap maakt en met zijn nek verkeerd komt , dan mag je die persoon absoluut niet verplaatsen.

Je kan dan alleen niet bij de persoon weggaan want je moet het natuurlijk in de gaten houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang de ademhaling niet verstoord is is het laten liggen het belangrijkste. Zodra je door hebt dat de ademhaling verstoord is, zal je de persoon toch echt de stabiele zijligging moeten leggen. Zelfde werkt zo als iemand met mogelijke breuken bijvoorbeeld in een branden huis ligt, officieel laat je deze persoon ten allen tijden liggen. Maar dat kan nu niet dus dan wordt het toch verplaatsen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand gevallen is en er is een mogelijkheid van een (nek) breuk en hij is buitenbewustzijn zou ik hem niet in de stabiele zijligging leggen. bel meteen 112 en houd de ademhaling goed in de gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vitale functies, zoals Bloedsomloop, hartslag en ademhaling gaan voor.
Als iemand op zijn rug ligt kan hij zijn tong inslikken waardoor ademhaling geblokkeerd wordt. Dit moet worden voorkomen, dus stabiele zijligging.

meer info ga naar de site:
ehbo.vragen.nl