Hoe kan ik het beste leren, om voor een grote groep te praten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor presentatie moet je geven? Wellicht dat we dan nog wat gerichter kunnen adviseren. Ik herken het probleem maar al te goed, dus genoeg opties :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga (moet) een presentatie geven aan een groep spanjaarden..over groene energie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt leuk :) Ken je de Spanjaarden en met hoeveel zijn ze?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn met zijn 5en een klein groepje dus, maar voor mij groot genoeg..
Ik ken ze wel, dat is de enige troost;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dat scheelt al veel, dat je ze kent. Dan weet je al een beetje hoe ze reageren, hoef je daar niet ongerust over te zijn.

Het beste antwoord

Moeilijk...zoiets kun je moeilijk uit een boekje leren. Sommige mensen hebben het in zich en hebben er nooit moeite mee. Anderen vinden het allemaal niet zo fijn en zullen het altijd moeilijk blijven vinden.

Maar je kan het jezelf in ieder geval makkelijker maken door veeel te oefenen, in allerlei situaties.
- Vertel iets aan je gezin, familie en doe dat op zo'n manier als dat je het ook voor die grote groep zou moeten doen.
- Oefen je verhaal voor de spiegel, zo kun je je lichaams-taal en houding zien. En kun je oefenen om er zelfverzekerder uit te zien. Hoe meer zekerheid je uitstraalt, hoe zekerder je voelt en hoe zekerder je ook overkomt en dat vinden mensen fijn om te zien. Naar zulke personen luisteren ze graag.
- Bereid je verhaal goed voor, om dezelfde reden als hierboven.
- Kijk mensen niet lang recht in de ogen aan als je je verhaal verteld, maar laat je blik langs de mensen glijden waarbij je enkel een kleine fractie oogcontact hebt.

Het allerbelangrijkste is je voorbereiding, als je zeker weet dat dat goed zit begin je al met een positief gevoel en niet al te veel zenuwen. Weet dat je het kan, als jij overtuigd bent zijn anderen dat ook!

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste klopt zeker. Gebruik ook hulpmiddelen, bijv. een presentatie die je m.b.v. een beamer projecteert. Dit zorgt ook voor afleiding, zodat niet steeds iedereen naar jou kijkt. Let er wel op dat je zelf niet steeds naar het scherm gaat kijken i.p.v. naar je publiek. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je uitgebreide antwoord, maar ik ga bijna hyperventileren als ik voor een grote groep moet praten;-)
Er zal toch ook wel iets van een workshop ofzo voor zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sharona30: Uiteraard, die zijn er, bijvoorbeeld bij S&N:
http://www.sn.nl/sn/effectief-en-ontspannen-spreken-voor-groepen-leren-presenteren?ns_campaign=dropdown_hp-versterk-jezelf_ontspannen-presenteren&ns_mchannel=link&ns_source=sn&ns_linkname=ontspannen-presenteren&ns_fee=0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biertje:
Bedankt, ik ga het op mijn werk voorstellen.
Er zijn namelijk nog een aantal collegas die het wel willen verbeteren..hopelijk vinden ze het daar een goed plan, want de kosten zijn niet mis zag ik;-( 1995 eurotjes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, die cursussen zijn vaak prijzig. Ik heb er wel eens 1 gevolgd en kan je zeggen dat het echt helpt. Vaak heel confronterend, maar het heeft wel effect.

Andere antwoorden (10)

Ik weet dat mijn ouders een cursus hebben gedaan vroeger om voor een groep te praten. Zij waren beide heel verlegen mensen die op een verjaardag hun mond niet eens open durfden doen. Na een jaar oefenen (en vooral omdat er in die groep natuurlijk allemaal van die mensen zaten die niet voor een groep durfden staan) hebben ze een half uur een 'spreekbeurt' moeten houden en dat deden ze beide toen met veel plezier.

Google eens zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het te doen.

Gewoon zorgen dat je in een situatie terecht komt waarin je wel MOET en geen excuses kunt verzinnen.

Ja, het is verschrikkelijk, maar het werkt wel.... zo ben ik in ieder geval over mijn grootste angst heengekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wouw , ik weet nog de eerste keer dat ik een lezing moest geven, wat een stress!
Maar wat ging het goed!
Dat gaf veel zelfvertrouwen en dat is nu waar het allemaal om gaat, zelfvertrouwen!
Wat doe je als voorbereiding.
Zorg dat je het onderwerp door en door kent.
Verdeel je tijd in vier delen.
Voor ieder deel schrijf je de onderwerpen voor je zelf op.
dan hou je overzicht van wat je al gezegd hebt en wat je nog op papier heb staan.
hou e.v.t. reserve onderwerpen achter de hand.
Probeer van te voren in te schatten wat ze gaan vragen.
Stel zelf ook vragen, zoals: hoe zal je het zelf doen, of wat is jouw mening?
Hierdoor verplaats je zelf het gesprek naar de ander.
Probeer dingen te zeggen die weerstand opwekken, maar je moet wel een goede uitleg bij de hand hebben.
Als je echt geen antwoord weet, geef dat toe en vraag om het goede antwoord.
Houdt rekening dat de meeste mensen graag iemand op zijn bek zien gaan, daarom is zelfvertrouwen juist zo belangrijk. Straal het ook uit.
Kijk tijdens het praten de mensen goed aan, daar kunnen de meeste niet tegen en dat geeft je overmacht.
Maar vooral weet waar je over praat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt+1
Er zijn een aantal basis zaken die je kan leren en door oefenen steeds meer kan verbeteren. Je wordt er geen super vlotte topspreker door maar dat hoeft ook helemaal niet. Voor wat meer inhoudelijke onderwerpen is een meer ingetogen spreker vaak beter.
een presentatie heeft wat mij betreft 6 stappen, die ik altijd probeer te doorlopen.

1. Voorbereiding
A.Bedenk wat de boodschap is die je wil poverbrenegen en wie je doelgroep is.
B. Construeer je presentatie in 3 afzonderlijke blokken. Vat elk blok samen en introduceer het nieuwe.
NB Je boodschap moet als rode draad door je presentatie lopen!

2. Start
A. Kijk de zaal rond tot de mensen stil worden. Als dat niet gebeurt vraag uiteindelijk om stilte.
B. Open met een activerende vraag of stelling:
"Onderzoek heeft aangetoond dat 40% van de huwelijken mislukt. Vandaag ga ik het hebben over nieuwe ontwikkeoingen op relatie therapie gebied..."

3. Blok 1: Introductie en historie/achtergrond van je onderwerp
4. Blok 2: Het eigenlijke onderwerp
5. Blok3 : Doorvertalen naar de mensen in de zaal en conclusies.

6. Einde: Sluit af met een activerend einde.
"U heeft gezien dat er diverse methoden zijn om een huwelijk te revatiliseren, het is aan u om hiervan in de praktijk gebruik te maken. Veel succes!"

Veel plezier en succes hierbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het allerbelangrijkste is dat je het onderwerp waarover je gaat praten heel erg goed beheerst!
Zorg dat je het bij wijze van spreken van binnen en van buiten kent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel: Gewoon doen. Berijd het goed voor, zorg dat je weet waar je over praat. Vooral het begin is belangrijk, als je goed begint, zijn mensen meer geintresseerd.
Probeer het te vertellen op een manier waarop jij het ook zou willen horen, eventueel met wat humor.

Als je de mensen kent, kan je ook gewoon zeggen dat je het lastig vind, anders kan je je presentatie oefenen voor bekenden, zodat je het al een keer gehad hebt en weet wat je struikelpunten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een of andere duistere reden bleek bij de eerste presentatie die ik moest houden dat ik erg goed in staat was om voor een grote groep mensen te praten. Misschien kwam het door een goede voorbereiding, misschien wel door "talent"; ik weet het niet. Maargoed, ik heb een paar tips:

* Schrijf niet alles op wat je wil vertellen. Het mooiste zou zijn als je alles uit het hoofd doet, maar het opschrijven van steekwoorden is ook prima.

* Oefenen voor de spiegel: goed idee, maar maak het geen instudeeropdracht. Als je je tekst teveel instudeert merkt men dat in de zaal direct, en komt je presentatie afgrijselijk onnatuurlijk over. Begin gewoon je presentatie, maak er een leuk verhaal van en VERTEL! Dus niet opdreunen...

* Als je per ongeluk een stukje vergeet te vertellen, of als je een steekwoordt overslaat; raak dan niet in paniek. Probeer dat stukje op een later tijdstip in je presentatie in te passen, of (als het niet TE belangrijk is) sla het gewoon over. De toehoorders weten toch niet wat je precies wil vertellen, dus die zullen het niet merken als je even je vertelvolgorde verandert.

* Kijk niet rechtstreeks naar je publiek, maar kijk net over de hoofden heen. Het publiek denkt daardoor toch dat je ze aankijkt.

* Als je echt zenuwachtig bent, maak er dan in het begin van de presentatie een grapje over. Dat breekt het ijs. Vraag desnoods gewoon in het begin: "Wie van jullie is er ook altijd zenuwachtig voor zo'n presentatie als deze"? Je zal zien, de helft van de zaal steekt de hand op. Dat maakt je gelijk een stuk zekerder.

Ik hoop dat deze tips je een beetje zullen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals mijn voorganger:

De beste methode is DOEN.

Je zult heus wel fouten maken. Het zal heus niet altijd perfect gaan. Hoe goed je voorbereiding ook is.

Maar als je het doet, dan zie je wat werkt en wat niet werkt. Kan je volgende keer weer wat anders doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed oefenen. Voor de meeste dingen in het leven is het zo dat, oefening baart kunst. Verder feedback vragen en je zelf filmen en dan terug bekijken helpt een hoop. Doe bij het oefenen alsof het echt is en ik raad je aan het boek te lezen: Het groene boekje om je zin te krijgen. Dit gaat namelijk over presenteren en overtuigen. Ik ben er nu in bezig om mezelf beter voor te bereiden voor presentaties voor mijn opleiding marketing en communicatie. Alles wat je moet weten staat daar volgens mij in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorbereiden wat je wilt zeggen en dan vaak heel vaak oefenen de eerste keren is het spannend maar het zal veranderen