Op school is hoofdluis geconstateerd, wat is de beste methode om te voorkomen dat mijn kinderen ze meenemen.

Ik heb millium shampoo, maar daar ruikt je haar zo vreemd van en ik ben ook bang dat als we ze dan eventueel krijgen, je ze er niet meer mee weg krijgt. Het haar vies laten worden is voor mij geen optie, en goed kort houden bij de een ook niet. Het zijn kinderen op de basisschool en mijn ervaring is dat luizencapes niet werken (de jas hangt al lang, o ja mijn cape moet er nog om), bovendien hebben ze nu helemaal geen jas aan naar school.

En ik weet wat ik moet doen als ze er eenmaal zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een goeie tip : geen logeerpartijtjes tijdens een epidemie ! Wij hebben tot nu toe bij elke hardnekkige epidemie kunnen contstateren dat het steeds dezelfde 8 kinderen waren die iedere keer aan de beurt waren.Andere klasgenoten bleven, ondanks één zeer ernstig besmet en onbehandeld kind (bijna 1/4 cm dikke laag luizen op het hele hoofd) schoon. Groot raadsel - waarom deze 8 ??? en bij nadere analyse bleken dat kinderen die onderling niet alleen veel met elkaar speelden maar ook veel bij elkaar sliepen. Sinds mijn 'logeerverbod' heb ik mijn kinderen nog niet weer op hoofdluis kunnen betrappen. En de 'bron' heb ik in overleg met de moeder maar even zelf onder handen genomen.

Het beste antwoord

Tenzij je zin hebt om ze met een badmuts op naar school te sturen : eigenlijk niks.
Geen mutsen en sjaals laten dragen, maar daar zal je in dit jaargetijde weinig voor voelen.

Het beste is proberen een ernstige besmetting te voorkomen; dat betekent elke avond zolang het heerst (week of twee) de haren GOED doorkammen met een luizenkam en controleren op een enkele overgelopen volwassen luis. Als je die (steeds) verwijderd, kunnen ze 's nachts geen eitjes leggen, en wordt het geen ramp.

Gif is eigenlijk helemaal niet nodig; het is best wel schadelijk voor kinderen, erg duur, en hoewel het de neten enzo wel grotendeels doodt, blijft het toverwoord toch : kammen kammen kammen. Of ze nu besmet zijn of niet of dat het alleen maar heerst, kammen is de enige (!) manier om een grote uitbraak te voorkomen, alleen je moet het wel minimaal twee weken volhouden als ze luizen gehad hebben, en/of zolang het op school heerst. Eén kind dat niet (goed) behandeld wordt, kan een hele school maandenlang (!) besmet houden.

Ter preventie van een besmetting is het antwoord dus : niets
Ter voorkoming van een kop vol luizen : kammen kammen kammen. Al die toestanden met gif, stofzuigen, knuffels in de vriezer, bedden en auto ontsmetten, noem maar op, is allemaal nutteloos zolang je niet kamt kamt kamt. (Kam je wel trouw, ook jezelf en je echtgenoot trouwens), dan kun je al dat extra werk laten en toch de luizen weghouden. Kwestie van lange adem.

In de link een aanradertje voor moeders met kinderen met moeilijk te behandelen / kammen haar; de elektrische luizenkam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben luizenmoeder geworden nadat mijn dochter in vier maanden tijd, zéven keer thuis kwam met luis. Toen ben ik zo woest geworden dat ik eiste zelf te mogen controleren, en heb er twee onbehandelde (!) kinderen uit gehaald (alleen teetree-olie in het haar :roll:), en zelf behandeld. Na die zeven keer was is al die dure prioderm etc, ook wel zat, maar toen de bronnen wegwaren, bleek kammen meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ook voor je toevoeging bij de reacties op de vraag. Duidelijk dat je er verstand vna hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wel ja.....veel te veel zelfs. Maar goed, als het moet dan moet het, en als je niet verder kijkt dan je eigen kinderen, kan het probleem heel lang blijven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alhoewel ik je antwoorden vaak (te) lang vind ; ), maak je je boodschap wel duidelijk, dank daarvoor!

Andere antwoorden (10)

Echt heel veel dingen zijn er niet meer om het te voorkomen, lijfcontact heb je nou eenmaal niet in de hand. Maar zo erg is het niet als een kind het heeft, hooguit vervelend.
Met een goede lotion en kam is het na 1 keer wassen eruit.
Alleen de huiswas met kleding/ beddengoed e.d. is wat minder prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de basisschool hier in Coevorden hebben de kinderen allemaal een kluisje waar ze hun jassen in moeten doen.
Verder is er geen luis meer op school geconstateerd sinds er 'luizenmoeders' zijn, nu al een jaar of 6.
Dat zijn moeders van leerlingen op de school die om de zoveel tijd alle kinderen het haar controleren op luis.

Daarvoor was het elk jaar raak met die vieze luizen en zijn 2 van mijn kinderen allebei thuisgekomen met haar luis brrrrrrrrrrrrrrr. En dan is het schoonmaken geblazen met de daarvoor agressieve shampoo's en sprays , niet alleen van het haar maar ook overal waar ze hebben gezeten gelegen enz enz...
Wat trouwens ook prefentief wil werken is een flinke dot haargel, daar hebben de luizen een hekel aan!

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je wat aan mijn tips hebt!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx, ik ben zelf luizenmoeder en heb ze dus zelf geconstateerd, brrrr. Haargel wil wel voor mijn zoon, maar mijn dochter niet, ze heeft het altijd wel in een staart, maar zij was volgens mij de vorige keer degene die er mee thuis kwam, en ik heb er echt geen belang bij, zeker niet bij die rotzooi waar je het mee weg moet krijgen.
2 jaar op een zeilreis rond de wereld sturen ;-)

Toegevoegd na 10 uur:
vreemd al die duimpjes naar beneden. Als ze op zee zijn nemen ze toch echt geen luizen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, luizen komen niet voor niets na elke vakantie als mensen weer terugkomen uit het buitenland........het lijkt mij dus een uitstekende tip om WEL hoofdluis op te lopen, en daarom geen goed anwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
marleen, als je solo reist kunnen zie niet overlopen, maar je zult maar de pech hebben dat ze ze al heeft, moet je 2 jaar krabben....
bij mijn kind op school hebben ze luizenzakken waar je gewoon de jas in bewaard, het lijkt me dus wel een stuk preventiever dan luizencapes omdat luizen er gewoon hlemaal niet bij kunnen. als je ze nou bij je eigen kinderen aantreft kun je aleen maar zo veel mogelijk je huis schoon houden, bed regelmatig verschonen en zo heet mogelijk wassen, en de speciale shampoo gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lampenolie schijnt heel efficiënt te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder andere moeten je kinderen niet met de hoofden tegen elkaar aan (dus niet vlak bij elkaar (10cm van elkaars hoofd))

inderdaad ook shampoo en zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luizen houden niet van gel in haren! En er is een middeltje wat ik ook bij mijn kinderen preventief gebruikte,het ruikt sterk naar kruidnagels,ben helaas naam vergeten maar je koopt het bij de DA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn kind werd de hele klas (32 stuks) gecontroleerd op hoofdluis de hele klas had het behalve mijn zoon en ons buurmeisje. Wat mij opviel was dat deze 2 de enigste kinderen waren die 1 keer in de week op zwemles zaten. Luizen houden blijkbaar niet van "gloorhoofden".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals Marleen ook aangeeft is kammen het devies. Geen enkel middel kan hoofdluis voorkomen. Ook al beloven veel middelen dit wel. Het hoofd kaalscheren is het enige dat werkt maar dat is ook zo wat voor een klein kindje. Ook als het haar kort gehouden wordt, kunnen luizen er hun ei kwijt dus ook dat geeft geen garanties.
Lampenolie, neemzaadolie, tea tree worden vaak genoemd maar zijn niet onderzocht en weinig effectief. Het enige wat daar uit voortkomt is dat een enkele hoofdluis juist uitgroeit tot een ware epidemie.

Wat betreft de luizenzakken of de luizencapes: die werken inderdaad alleen als ze consequent gebruikt worden. Dus iedereen en altijd en overal, ook bij gym, ook bij vriendjes, op de sportclub, etc.

ALs je geregeld kamt, ben je er in ieder geval vroeg bij en kan je meteen de behandeling kiezen die het beste bij jou past.
Er zijn eigenlijk twee behandelmethoden: 1) 14 dagen nat kammen zoals ook wordt geadviseerd door het RIVM en de GGD's. Als je er direct vanaf wilt kun je 2) de kambehandeling combineren met een geregistreerd geneesmiddel tegen hoofdluis (Loxazol, ParaSpeciaal of Prioderm). Alleen van deze middelen is én de effectiviteit én de veiligheid vastgesteld wat ook regelmatig gecontroleerd door een onafhankelijke instantie (CBG). Van andere verkrijgbare middelen is dit niet automatisch het geval terwijl ze wel van alles op de verpakking zetten.

Veel succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger heb ik op de basisschool ook luis gehad. Om de zoveel tijd was er een controle op school en werd het dus goed bijgehouden (de ouders van de kinderen werden er op aangesproken als er hoofdluis was ontdekt). Mijn moeder controleerde mijn haar elke dag bij het haren borstelen met de hand (wannneer je dit niet hygienisch vindt: Gebruik handschoenen) en op een gegeven moment had ik ze niet meer, omdat het goed werd bijgehouden. Luizenshampoos hebben eigenlijk nooit echt geholpen, volgens mij. En ze stonken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh Maar u wilt het dus voorkomen. Dit kan ook door controleren. Als u op een dag een luis vindt dan moet u het blijven controleren.