Waarom droom ik onmiddellijk na het in slaap vallen

Ik val altijd binnen 5 minuten in slaap, maar begin gelijk te dromen(echt iedere nacht), daaruit word ik dan wakker na een korte tijd al, en dan na een wat langere tijd val ik pas in een normale slaap.
Ik dacht dat dromen thuis hoorde aan het einde van de nacht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Dromen doe je de hele nacht, ook al in je eerste licht slaap!
Al dromend verwerk je alle activiteiten van die dag en als het je lukt kun je dromend zelf een probleem oplossen!
We slapen in fases en dromen ook in fases.
Als je vroeger niet direkt droomde als je in slaap viel en nu wel is er wat veranderd in de manier waarop je hersenen en je onderbewuste omgaat met je gedachten en eventuele problemen.
Daar is niets mis mee, het is gewoon anders geworden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeveel tijd gebruiken we voor slapen en dromen?

De gemiddelde persoon droomt 8 uur per nacht. Dat is 33% oftewel een derde van ons leven. Dat houdt in dat we ieder jaar 122 dagen slapen. Iemand die 75 jaar oud wordt, heeft dus 25 jaar van zijn/haar leven geslapen.
We nemen aan dat de meeste dromen plaatsvinden
tijdens de REM slaap. We hebben per nacht gemiddeld 5 maal een REM slaap. Per jaar zijn dat 1825 dromen, ook al herinneren we ons die niet allemaal. De persoon die 75 jaar wordt zou dus ongeveer 136.875 dromen hebben gehad.
----
Dus zo gezien is jouw eerste REM slaap dus al meteen als je in slaap valt. Een droom duurt ongeveer 10-30 minuten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het geen hypnagogische staat kunnen zijn in plaats van REM-slaap waarin je droomt? In de bron staat een hele korte omschrijving, ik kan me herinneren ooit eens gelezen te hebben dat hypnagogie ook gepaard kan gaan met het zien van beelden. Weer wakker worden uit deze staat is ook niet ongebruikelijk.