Wat helpt tegen nerveus zijn?

Toegevoegd na 22 minuten:
Het gaat om een examen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je vaak nerveus, of alleen nu, voor een bepaalde situatie?

Het beste antwoord

Zorgen dat je niet twijfeld.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan! Als je er van overtuigd bent dat je iets kan, dan zien anderen dat ook. Mensen ''ruiken'' het als je niet in jezelf geloofd en dan geloven ze niet meer in jou. Zorg dus dat je van je zelf overtuigd bent dat je het kan en wees een winnaar.

Vraag dus aan je zelf twijfel ik en geef je zelf een cijfer van 1 tot en met 10 voor het geen waar je nerveus voor bent. Aan de hand van het antwoord en je cijfer weet je waar je sterke en waar je zwakke punten liggen. Hier kun je zelf iets mee doen.

Als je verteld waarvoor je zenuwachtig bent dan kan ik mijn antwoord misschien wat beter toelichten. Het is natuurlijk heel verschillend of je nerveus bent voor een sollicitatie gesprek, sport, presentatie of je rijbewijs halen. Meestal gaat het bij nerveus zijn om presteren of het verkopen van je zelf of jou mening/idee waar je maar 1 kans bij hebt die je niet wilt/kan verpesten.

Zorg in iedergeval dat je in alle gevallen goed voorbereid bent:
- bedenk welke vragen je kunt krijgen, zet deze op papier en geef antwoord.
- schrijf op wat je precies gaat doen. Door het op te schrijven onthou je het beter in je hoofd en denk je er over na. Zo leer je het ook om concreet te maken voor je zelf.
- visualiseer. Bedenk in je hoofd hoe de ervaring is. Bobsleeers zie je bijvoorbeeld op eurosport ook met hun ogen dicht keer op keer het parcour doornemen. Hierbij is belangrijk dat je inbeeld hoe je het vanuit jou ogen ziet en dat je het niet vanuit een 3e persoon (dus van een afstand) naar je zelf kijkt.
- Oefen en laat je beoordelen door bekenden, vraag naar feedback
- geloof in jezelf
- geloof dat je het kan
- Als jij het nog steeds niet geloofd vraag je dan af waar dat aan ligt en doe er wat aan.
- Begin pas aan het geen waar je nerveus voor bent wanneer je er echt klaar voor bent.
- Je kan vaak beter iets niet doen dan slecht doen.

Als je beter wilt omgaan met zenuwen raad ik je aan om bijvoorbeeld mentaltraining te doen. Verder heb je misschien iets aan de onderstaande links:

http://www.managementboek.nl/boek/9789020260427/nooit_meer_zenuwachtig_norbert_netten
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Persoonlijkheid.htm?gclid=CISwzf27v5wCFYEI3godbT-hoQ
http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/zenuwachtig.html
http://www.mentaltcc.nl/

Succes! en ik ben benieuwd waar je zo zenuwachtig voor bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

1. rustig blijven ademen
2. passiefloratabletjes van dr Vogel
3. nervovit

jezelf afleiden als je gespannen bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal tips:

- Bach Rescue druppels of spray
- bananen eten, bevat veel vitamine B
- Calmon Capsules

Probeer je rustig te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haver of havermoutpap kunnen helpen tegen stress of nervositeit (byv. bij examens) te verminderen.
Verder werken hop, lavendel, kamille, citroenmelisse, ginseng, sint-janskruid en taigawortel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was vanochtend reuze nerveus voor de dag (eerste school dag .. nieuwe mensen.. nieuwe school.. ik had er verder geen vrienden of kennissen. Moet je nagaan)

En wat ik dan graag doe is even de ogen dicht en een plek voorstellen waar ik graag zou willen zijn. Even de gedachten verzetten. daar ga je namelijk ook rustiger van ademen omdat je je probeert te focusen op iets anders.

Kun je nou niet even je ogen dicht doen (bijv op het werk onder een vergadering.. (je zult 't maar hebben) , dan op je ademhaling letten. Flinke adem inhalen, flinke adem uithalen. En gek genoeg helpt bij mij water drinken ook! :)

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waarom je nerveus bent, is het voor een bepaalde situatie of ligt het een beetje in je aard. Je kunt nerveus zijn omdat je niet weet wat je te wachten staat, bijvoorbeeld voor een operatie of als je een sollicitatiegesprek hebt. In zo'n geval is het belangrijk om je goed te laten informeren over de situatie die je in gaat. Bij een soll. gesprek, kun je al eens heel goed na gaan denken over wat je te bieden hebt en je inlezen over je nieuwe baan of werkgever zodat je ook tegenvragen kunt stellen. Andersom kun je ook nerveus zijn omdat je juist al weet wat je te wachten staan omdat je het al eerder hebt meegemaakt, vraag je dan af of het echt de moeite waard is om er zo tegenop te zien, maak je het niet groter dan het is? Steeds meer mensen zoeken forums op, om antwoorden te krijgen op hun vragen en helaas zijn het vaak de meest negatieve vehalen die naar buiten komen, over slechte ervaringen. Zoek afleiding, praat over je gevoel (heel belangrijk), op het moment dat je je zenuwen alleen voor jezelf houdt, ga je lopen piekeren en maak je het vaak alleen maar erger. Als je iemand in je buurt hebt die goed kan relativeren, kan dit enorm schelen om zelf een stuk rustiger te worden. Ben je nerveus en moet je ergens naartoe, kijk dan of je misschien samen met iemand kan gaan, dan heb je wat afleiding. Er zijn zoveel manieren om kalmer te worden, maar het voornaamste is relativeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kan natuurlijk iets doen aan de angst die je hebt. Wat is het ergste wat er kan gebeuren?

Je kan ook veel water drinken. Hiervan moet je wat meer plassen voordat je examen begint. Met dit plassen, loos je afval uit je lichaam. Zo ook je angsten. Laat het maar gaan, hoor het kapotkletteren in de WC.
Zo weer een stukje kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede nachtrust, al dan niet met homeopatisch middel.

afleiding zoeken.

ik heb wel eens ooit een pilletje van de huisarts gehad voor mijn rijexamen, werkte goed tegen stress.