Kan je een "prismabril" (om liggend tv mee te kijken bijv.) gewoon kopen?

Zo ja, waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Eerlijk gezegd ken ik de term prima-bril alleen maar uit de Ziekte vanMenieure-wereld ; daar zijn mensen die zoveel last hebben van duizelingen, dat een speciaal geslepen bril het voor hen weer enigszins mogelijk maakt zonder al te veel misselijkheid rond te lopen (of zelfs maar te zitten). Maar die brillen moeten wel speciaal gemaakt worden, en ik geloof dat ook maar 'één arts zich daarmee bezighoudt ; helemaal ingebrugerd is het nog niet.

Ook voor allerlei visuele klachten schijnt een prismabril gebruikt te worden lees ik nu (tweede bron), maar het is en blijft een medisch hulpmiddel.

Ook bij bedlegerigheid. Liggend teeveekijken of lezen dus wanneer je fysiek niet in staat bent bijvoorbeeld je hoofd iets op te richten kun je een soort prismabril gebruiken. Daarbij gaat het om een bril met spiegeltjes ipv speciale lenzen. De betere optiien kan deze voor je komen opmeten.

Deze laatste hoeft niet opgemeten te worden bij normaal zicht, en is te koop in een winkel voor vmedische hulpmiddelen, bijvoorbeeld een thuiszorgwinkel, maar ook online (derde link) . Hij kost wel een paar centjes ; ruim 100 euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die zin van de opticien komt uit een verwijderd stuk en mag je vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het soort prisma brillen die bij Ménière wordt voorgeschreven zijn niet wezenlijk anders dan standaard prisma brillen die je bij de specsavers voorgeschreven kan krijgen. (Naast gewone oogafwijkingen die je met een eenvoudige +/- bril op kan lossen heb je ook prisma afwijkingen en cilindrische afwijkingen.) Er zijn overigens meerdere artsen in Nederland die zich hiermee bezig houden (al zijn het er niet veel, ik dacht een stuk of 3-4) en het valt officieel onder alternatieve geneeskunde.
Het soort prisma bril dat gebruikt kan worden om onder een specifieke hoek te kijken zijn behoorlijk anders.
Als je niet bedlegerig bent, kun je misschien gewoon zittend TV kijken, dan heb je die bril niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie zegt dat het niet voor iemand is die bedlegerig is? Beetje raar dat je daar maar vanuit gaat.
-1, dit is geen antwoord maar een reactie.