Hoe kan je je het beste opstellen in drukke omgevingen?

Ik ben HSP-er, en heb veel last van prikkels, van kinderen, maar ook van drukke ruimtes.

Toegevoegd na 21 minuten:
Je hebt zelf verschillende toestanden. Als je lekker in je vel zit gaat dit eenvoudiger (bijna natuurlijk) dan als je moe bent.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je HSP hebt, beleef je alles heel intensief. Zoals jezelf al aangeeft, heb je zelfl verschillende toestanden. Je zult je er dan ook wel van bewust zijn dat het heel belangrijk voor je is dat je voldoende rust neemt. Dit in de vorm van slapen, maar ook dat je overdag geestelijk even de tijd neemt om tot rust te komen. je krijgt namelijk zoveel prikkels gedurende de dag, dat je je soms even terug moet trekken om alles te verwerken. Je kunt jezelf op veel situaties voorbereiden. Als je weet dat je bijvoorbeeld met de trein weggaat, probeer dan op tijd te vertrekken zodat je je niet hoeft te haasten, maar dat je lichaam zich in kan stellen op de situatie die komen gaat en zich daaraan aan kan passen. Daarnaast is het nog minder druk op het perron als je vroeg bent en zal je beter de situatie beter kunnen overzien als er meer mensen bijkomen in plaats van dat je de drukte rechtstreeks instapt. Er zijn hele goede oefeningen die je kunnen leren om je meer op jezelf te richten dan op je omgeving. Probeer om je te richten op je doel (waarom je er bent of waar je naartoe wilt) inplaats van je omgeving. Dus sta je in een drukke omgeving, houd jezelf dan bezig met het waarom je daar bent en probeer je af te sluiten voor het geroezemoes of de emoties van anderen, licht, geuren en kleuren. Het kan soms al schelen als je een MP3 speler opzet, met rustige muziek. Verder zijn er hele goede therapieen, maar waarschijnlijk ben je al helemaal op de hoogte van alle ontspanningsmassages en hulpmiddeltjes. Je zult er echt een manier moeten zoeken die het beste bij jou past. (Dit geldt immers ook voor een eventuele therapeut die je zou kunnen helpen, het belangrijk dat deze persoon jou ook goed aanvoelt en niet alleen maar uit een boek heeft gehaald wat de evt. oplossing zou kunnen zijn.) Niet ieder HSP'r is immers hetzelfde of reageert hetzelfde. Ik hoop dat jij je weg vindt in onze drukke maatschappij!

ik weet niet of je dat al kunt, maar je kunt jezelf trainen in het maken van een eigen ruimte. Daardoor komt er minder van de herrie end bij je binnen Een soort bel om je heen visualiseren ik heb er een boekje over zal even zoeken hoe het precies heet Toegevoegd na 5 minuten: hieronder de lijst met boeken voor HSP het boekje wat ik bedoelde heet gevoeligheid en zelfbescherming van Judy Hall

Bronnen:
http://www.hsp-info.nl/shop.html

Wat ook heel goed kan helpen in drukte bij mensen thuis. Feestje bijv. Is gewoon ff 5 minuten naar buiten gaan. Dan heb je weer even tijd om op adem te komen en een beetje te aarden. De frisse lucht je daar bij krijgt, helpt om sneller weer leeg te raken. Ik hoop dat dit voor jou ook kan helpen. Ik weet dat het voor anderen een middel is om toch dat ene verjaardagsfeestje of familie-diner door te komen. Zonder zo moe te worden dat je plotseling kan uitvallen. Of bijna niet meer thuis kan komen.

het klinkt simpel, maar laat alles over je heen komen. wees flexibel in dit soort situatie,s. ook weer makkelijker gezegd, dan gedaan.

Een HSP is *niet* gevoeliger in de zin dat de zintuigen gevoeliger zijn. Jij zult niet in staat zijn zwakkere geluiden nog te horen dan ik. Daar ligt het dus niet aan. Met je oren (ogen, neus, tast) hoor je dus hetzelfde als ieder ander. Het is de manier waarop je ermee omgaat die jou tot HSP maakt. Nu hebben sommige mensen een stoornis, maar dat zijn uitzonderingen. Mensen die die stoornis hebben, zijn niet in staat om naar één persoon te luisteren op een feestje. Die horen alleen maar een stemmenbrij van alle aanwezigen. Da's een storing in de verwerking in de hersenen, of een probleem in de oren. Die mensen zijn *geen* HSP, omdat ze geen problemen hebben met visuele prikkels, geuren, emoties en zo. De meeste HSP's hebben eerder een concentratieprobleem. Je hoort (ziet, ruikt, voelt) dan wel precies hetzelfde als elk ander, maar je bent niet in staat je te concentreren op één ding. Daardoor komt alles tegelijk binnen. Als je aan het praten bent en er komt een auto voorbij, hoor je heel erg duidelijk de aanwezigheid van die auto. Een niet-HSP zal de auto weliswaar horen, maar er geen enkele aandacht aan besteden, en zich concentreren op de gesprekspartner. Je zou kunnen proberen te oefenen in concentratie. In het niet laten afleiden. Een boek lezen op een treinstation, als redelijk extreem voorbeeld. Gewoon doorlezen, ook als er mensen voorbijkomen, als iemand zijn tas laat vallen, als er een ratelende rolkoffer voorbijkomt, als de trein stopt en mensen in- en uitstappen, als je de geur van een vers kopje koffie ruikt, of van een zak popcorn. Dat boek op het station is nog niet realistisch, want het zal op dit moment onhaalbaar zijn. Ik gebruik het alleen als voorbeeld, om duidelijk te maken wat ik bedoel met concentratie, met het jezelf niet laten afleiden. Wellicht kan CGT hierbij helpen. Velen hebben daar flinke baat bij gehad. Maar het werkt niet bij iedereen. Het zal zeker niet werken als je je mentaal verzet tegen het idee van CGT. Verder geef je aan dat het je beter lukt als je goed in je vel zit. Dat is normaal, dat heeft iedereen. Ik haak zelf ook sneller af wanneer er teveel afleiding is, als ik moe ben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100