Hoi vergeetmenietje,

De letterlijke betekenis
De term psychedelisch is samengesteld uit de Griekse woorden ψυχή (psyche, geest) en δηλοῦν (deloun, openbaren) en betekent vertaald 'geest-openbarend'. Kenmerken van een psychedelische ervaring zijn dat iemands geest op een voorheen onbekende manier waarneemt of bevrijd is van zijn gebruikelijke remmingen en uitbundig is. Een psychedelische toestand kan een verscheidenheid aan ervaringen zijn die op verschillende manieren kunnen worden opgewekt, bijvoorbeeld door zintuiglijke prikkeling, sensorische deprivatie of hallucinogene stoffen. Dergelijke ervaringen zijn onder andere hallucinaties, veranderingen van perceptie, synesthesie, veranderde staten van bewustzijn, mystieke staten en soms ook psychose-achtige staten.

Klinkt allemaal een beetje vaag hè. CuriousOne en Siska hadden het zojuist al over de muziekstijl. Pyschedelic trance wordt ook wel Goa genoemd. Ik zal een filmpje van youtube toevoegen, waarop een goa feest te zien is.

Je hebt ook psychedelische drugs. Hier ga je van hallucineren. LSD en Ketamine zijn hier voorbeelden van.

Tenslotte heb je ook nog psychedelische kunst. Ik voeg hiervan de bron toe + een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een muziekstijl. Check de Bron voor meer informatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychedelic Rock was sociaal bewust en het imago stond haaks tegenover de rock van de jaren '60. De Counterculture zorgde voor het 'peace love and happiness' gevoel en adopteerde Rock 'n Roll als zijn definitieve toekomst.
De muziek werd zwaar beïnvloed door de verschillende drugs als LSD en Cannabis waar de jeugd mee experimenteerde en de muziek beïnvloedde weer de drugsscene. Muzikaal gezien veranderde er ook een aantal zaken.
Zo werd er bijvoorbeeld afstand gedaan van de 3 minuten song. Iets wat in de Rock 'n Roll vrijwel niet voorkwam vanwege de hitgevoeligheid.
Het zorgde voor lange, geimproviseerde jamsessies en wilde elektronische geluiden. Voorbeelden van artiesten in die tijd zijn Jimi Hendrix,Soft Machine en Pink Floyd.