Waarom heeft een twee eiige tweeling 50% gelijk genetisch materiaal?

In mijn studieboek staat dat een een eiige tweeling 100% gelijk genetisch materiaal heeft. Dit klinkt logisch omdat ze uit dezelfde bevruchte eicel komen.
Ik snap alleen niet helemaal waarom twee eiige tweelingen 50% gelijk genetisch materiaal hebben. Ze zijn net als gewone broertjes en zusjes toch? Ik snap dat 50% van hun genetisch materiaal van de vader komt en 50% van de moeder, maar verder kom ik niet. Want de ouders kunnen toch aan beide kinderen de andere 50% hebben doorgegeven, waardoor de twee kinderen veel minder dan 50% gelijk genetisch materiaal hebben? (geen heldere uitleg, maar hopelijk begrijpen jullie het, ik weet niet goed hoe ik het anders moet zeggen)

Ik heb het idee dat ik ergens een denkfout maak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je zegt het zelf helemaal goed en toch net niet.

De eeneiige tweeling heeft hetzelfde genetisch materiaal en een twee eiige tweeling heeft (zoals je zelf terecht opmerkt) hetzelfde genetisch materiaal als "normale" broers en zussen.

De misvatting zit in het: 50% gelijk, het moet nl zijn: GEMIDDELD 50% genetisch gelijk.

zie ook bijgaande link daar staat dat ook in.

Die 50% komt volgens mij volgens ingewikkelde statistiek voort uit het feit dat elke ouder de helft van een genenpaar levert en daarvoor de helft van zijn eigen genenparen aan info levert. Ik zal het eens uitschrijven als voorbeeld

Toegevoegd na 5 minuten:
OK waarom gemiddeld 50%. Dit is mijn eigen statistiek
Stel de moeder heeft Aa en de vader Bb als genen.
dan kun je vier verschillende typen kinderen krijgen:

kind 1: AB
kind 2: Ab
kind 3: aB
kind 4: ab

heb je dan 2 kinderen hoeven ze natuurlijk niet perse 1x type 1 en 1x type 2 te zijn maar heb je 1000 kinderen zijn er toch ongeveer 250 van type 1, 250 van type 2 enz.

als je kijkt wat ze gemeen hebben heeft 1 inderdaad 50% gemeen met 2 en met 3 en 0% met 4 en 100% met type 1.
type 2 heeft 0% met type 3 maar 50% met type 1 en 4
en 100% met type 2.

Dat alles uitgemiddeld zal wel die 50% geven
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je heldere uitleg. Ik begrijp het nu!
amigo
12 jaar geleden
dank je wel, zie ook mijn reactie bij bdjake, ik kopieer hier maar een stukje in want mogelijk verwijdert moderatie dat antwoord als ze het zien Eigenlijk is het hele verhaal nog wel iets ingewikkelder dan ik het in het voorbeeld schets want je het 23 genenparen en elke keer "geeft" en ouder daarvan een andere mix aan zijn kind. Dus eigenlijk
A1a1
A2a2
...
A23a23
en dan krijgt een kind dus niet A maar bijv
A1 en a2 en .... en A23 en kind 2 krijgt
a1 en a2 en .... en a23 enz enz en dat is dan nog alleen van de moeder!!! Maar als je dat allemaal uitmiddelt kom je weer op die 50% Ik hoop dat ik het hierdoor voor de vragensteller niet weer ingewikkeld heb gemaakt

Andere antwoorden (1)

Ik weet dat dit geen antwoord op de vraag is maar aangezien jij dit toch leert zet ik het hier lekker neer =D
Maar hoeveel % genetisch gelijk materiaal heeft een drieling dan? 33%?
ik vraag het me heel Erg af omdat ik een van een drieling ben xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
Je kunt het dan beter als reactie doen of ZELF een vraag stellen want als ze dit antwoord zien verwijderen ze het en krijg je ook nog strafpunten. Ik zal het wel beantwoorden. Een'ééneiige drieling (zal wel superzeldzaam zijn) heeft wederom identiek genetisch materiaal Een "gewone" drieling zijn in feite 3 broertjes/zusjes die tegelijk geboren worden. Dus die hebben ook allemaal die GEMIDDELD 50%, hetgeen dus kan betekenen dat je met één van je mededrielingen 50% bent en met de ander 0%.
Eigenlijk is het hele verhaal nog wel iets ingewikkelder dan ik het in het voorbeeld schets want je het 23 genenparen en elke keer "geeft" en ouder daarvan een andere mix aan zijn kind. Dus eigenlijk
A1a1
A2a2
...
A23a23
en dan krijgt een kind dus niet A maar bijv
A1 en a2 en .... en A23 en kind 2 krijgt
a1 en a2 en .... en a23 enz enz en dat is dan nog alleen van de moeder!!! Maar als je dat allemaal uitmiddelt kom je weer op die 50% Ik hoop dat ik het hierdoor voor de vragensteller niet weer ingewikkeld heb gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik begrijp het wel. Ik studeer psychologie en we gaan niet zo diep in op de genen, maar wel over de allellen enzo. Er stond in mijn boek (naja samenvatting :P) een paar zinnetje over tweelingstudies, en dat begreep ik dus niet helemaal. Nu is het me volkomen duidelijk :)