Kunnen dove mensen zichzelf horen?

Als we praten kunnen we onszelf horen praten in ons hoofd, hebben dove mensen dat ook of horen ze ook dat niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Nee, doven horen zichzelf niet. Dat is ook de reden waarom mensen die doof geboren worden, of voor hun derde levensjaar doof worden, vaak nooit goed leren praten (klinkt meestal monotoon en alsof ze met dubbele tong praten en sommige klanken zijn erg moeilijk). Pre-linguaal doof noemen we dit, doof voor het ontwikkelen van de spraak. Mensen die post-linguaal doof zijn, dus na de spraakontwikkeling doof zijn geworden, praten vele malen beter omdat zij zichzelf op het moment van leren spreken wel konden horen en ook andere konden horen en dus klanken konden nabootsen en zichzelf corrigeren.

Overigens stelt Maxis735 hier boven mij dat je denken bedoelt, maar dat geloof ik niet? Je bedoelt toch het verschijnsel dat je als horenden jezelf anders hoort dan dat de omgeving jou hoort omdat je jezelf 'binnendoor' hoort? Dit 'binnendoor' horen, doe je nog steeds met je gehoorzenuwen en gehoorbotjes etc. Omdat dit in je hoofd zit, en je eigen geluid niet van buiten af komt hoor je jezelf anders. Deze botjes en zenuwen zijn het geen het bij een doof persoon dus niet (goed) doet. Daarom horen ze zichzelf dus ook niet.

Maar mocht je toch denken bedoelen: natuurlijk denken doven ook, zoals Maxis735 al zei. Dat snap jezelf neem ik aan ook wel :P Pre-linguaal doven denken echter niet zoals horenden in gesproken taal, maar denken in gebarentaal. Ze denken dus visueel (in beeld), zoals horenden auditief (in spraak) denken/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voortreffelijk! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voortreffelijk! +
haha (;

Andere antwoorden (3)

Nee, ze zijn niet voor niks doof, de geluidsgolven in het hoofd worden opgevangen door het gehoor en daar is bij doven iets mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij bedoelt is volgens mij geen praten, maar denken. En ja, ook dove mensen denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk denken dove mensen.... -_- De bijna dove mens die dit typt (ik dus) denkt op dit moment bijvoorbeeld: Raar antwoord...Want als je spreekt hoor je als horende jezelf spreken, en als dove hoor je niks, ook niet als jezelf spreekt. Dat is wat de vraagsteller bedoelt, tenminste dat DENK ik ;-) (Zo zie je maar, er wordt een hoop gedacht in een doof hoofd) (maar de minnetjes zijn niet van mij!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat je dacht dat de vraagsteller dat bedoelde, dat dacht ik zelf namelijk ook.. Van mij toch een plus.
Dove mensen kunnen zichzelf niet horen als ze praten. Bijv.: Iemand heeft jaren gewoon kunnen horen en dan opeens wordt hij doof door iets. Dan kan hij nog gewoon wel praten, maar in de loop van de jaren zal de duidelijk wel afnemen, want hij kan zichzelf niet horen! Iemand die altijd doof is geweest kan niet praten en zal zichzelf ook nooit horen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeling en antwoord is heel goed, maar het klopt net niet helemaal. Iemand die altijd doof is geweest, kan wél leren praten. De een beter dan de ander, maar ze leren het wel. Sterker nog, tot 1980 móesten ze leren praten en was gebarentaal zelfs streng verboden op scholen voor dove kinderen! Voornamelijk doven die voor 1980 naar school zijn geweest hebben zo goed leren praten dat een vreemde niet aan ze hoort dat ze doof zijn. Ze klinken slechts wat monotoon, verder is er geen verschil. Kijk maar eens op youtube naar de serie Sue Thomas F.B.Eye (soms afgekort als STFBEye op youtube). Deze serie gaat over een dove FBI agente in een horend team, naar aanleiding van het waar gebeurde verhaal van de dove Sue Thomas bij de FBI. De actrice die hier Sue Thomas naspeelt is echt doof, maar ze spreekt voortreffelijk :-) Dit is even een makkelijk voorbeeld, er zijn nog duizenden doven die zeer goed spreken, maar die staan natuurlijk niet op YouTube dus kan ik je niet laten zien als voorbeeld, haha. Zichzelf hóren praten kan inderdaad niet ;-) Maar praten zeker wel!