in de nacht wakker worden

Ik word soms door een nachtmerrie of zomaar wakker, dan lijkt het net of al me spieren zijn gespannen en het doet pijn 5/10 seconden dan kan ik me weer bewegen dan begint me hart te keer te gaan en ben ik bang.

Ik weet dat het waarschijnlijk door me nachtmerries komt, maar ook af en toe bijvoorbeeld als ik word neer geschoten in mijn linker been (nachtmerrie) en wakker word voel ik precies op de zelfde plek een stevige druk alsof iemand dan heel hard met een vinger er op blijft drukken.

Ik weet niet wat ik er aan kan doen, aan leuke dingen denken voor dat ik ga slapen heb ik ook al geprobeerd het had geen zin, soms wil ik niet eens slapen omdat ik bang ben dat ik in de nacht wakker word met pijn en angst.

Naar de dokter gaan heeft ook geen zin gehad.

Heeft iemand dit misschien al eerder gehad, en hoe is hij/zij er dan van afgekomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nachtmerries komen vrij vaak voor. Bijna iedereen heeft wel eens een nachtmerrie. Zo`n 7-10% van de Nederlandse bevolking heeft vaker een nachtmerrie (meer dan een keer per maand) en 2-3% heeft meerdere nachtmerries per week. Dit zijn maar liefst een half miljoen mensen in Nederland. Geschat wordt dat evenveel mensen in Nederland een probleem hebben met nachtmerries.

Veel mensen hebben herhalende nachtmerries zonder dat zij weten hoe deze ooit zijn ontstaan. Verschillende oorzaken zijn bekend die kunnen leiden tot het ontstaan van nachtmerries. Dit zijn er enkele:
- Een vervelende gebeurtenis
- Een te levendige fantasie in combinatie met snel angstig zijn
- Het gebruik van medicijnen of andere middelen (bijv. drank en drugs).

Het vervelende aan nachtmerries is dat ze niet vanzelf weggaan. Hoewel je soms vanzelf minder nachtmerries kunt hebben (veel mensen hebben minder nachtmerries als ze op vakantie zijn), zijn er ook periodes waarin je meer nachtmerries kunt hebben (bijvoorbeeld tijdens periodes van stress). De hoeveelheid nachtmerries verschilt per week, maar als je eenmaal nachtmerries hebt, gaan ze niet zomaar weg.
Ook als nachtmerries ontstaan als onderdeel van andere problemen, gaan ze niet zomaar weg. Als het probleem waardoor de nachtmerries zijn ontstaan verholpen is, blijven de nachtmerries vaak over.

Soms denken mensen dat het niet verstandig is om nachtmerries te verhelpen. Nachtmerries zouden een functie hebben. Nachtmerries zouden bijvoorbeeld een manier zijn om met vervelende gebeurtenissen om te gaan. Door ze `s nachts nog eens mee te maken zouden de nachtmerries helpen in het verwerkingsproces.
Dit helpt alleen als de vervelende gebeurtenis recent is.
Nachtmerries blijven echter vaak bestaan, lang nadat mensen een vervelende gebeurtenis hebben meegemaakt. De nachtmerries zijn dan een soort gewoonte geworden die is aangeleerd. Dan is het tijd om er iets aan te doen! In verschillende klinieken kun je een therapie volgen om er vanaf te komen, bijvoorbeeld bij de Universiteit Utrecht (zie bronnen). Wanneer je je leven dus langere tijd verstoort, zou ik zeker eens overwegen om aan zo'n therapie deel te nemen.

Sterkte!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt waarschijnlijk een vorm van slaapverlamming. Er zijn hier op GV al heel veel vragen over gesteld, zoek er maar eens op. Je bent echt bij lange na niet de enige en het is niet raar...