Is het erg om stil te zijn?

Als ik nieuwe mensen ontmoet word ik bijna altijd gezien als 'het stille meisje'. Ik weet niet wat ik moet zeggen en ik kijk vaak de kat uit de boom. Maar ik heb het gevoel dat mensen zich dan ook voor mij afsluiten, alsof ik al een bepaald persoon heb neergezet dat dan voor hen niet meer kan veranderen. Omdat ik dat zo voel heb ik ook het gevoel dat ik niet kan veranderen, omdat ik "nou eenmaal zo ben". Ik ben graag op mezelf en ik denk misschien veel te veel na, ik vind het moeilijk om los te komen. Ik voel me niet echt op m'n gemak bij nieuwe mensen en ik zou willen dat ik minder stil en verlegen was...

Toegevoegd na 8 uur:
Wat heb ik nu al veel mooie reacties en antwoorden gekregen. Ik vind het heel moeilijk om een 'beste antwoord' te kiezen. Allemaal ontzettend bedankt, jullie hebben me weer een stukje sterker gemaakt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Ik persoonlijk vind het heerlijk om stille mensen om me heen te hebben. Er zijn te veel mensen die zichzelf graag horen praten en ik vind het heel rustgevend om met iemand samen te wandelen, in de tuin werken of op een terrasje samen te zitten, een rustgevend gevoel vind ik fijn en ervaar ik ook als gezellig. Er zijn niet altijd woorden nodig om het gezellig te maken. Een goed bedoelde glimlach naar een ander zegt meer dan 1000 woorden!

Toegevoegd na 3 minuten:
Op een feestje zou ik je de tip willen geven om een "open"lichaamstaal uit te stralen, dus zoveel mogelijk rechtop zitten, de mensen aan kijken en de armen niet overelkaar. Dan valt het waarschijnlijk niet eens op dat jij zo stil bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het maakt niet uit. Je bent zo als je bent. Mensen die dat bij je door hebben ( en ja die zijn er ) die zullen het niet erg vinden. En die weten ook dat het alleen aan het begin is. En als je toch wel anders over wil komen zou ik gewoon open gaan staan/zitten ( door bv niet je armen over elkaar te doen ) en geïnteresseerd zijn. Dan is het niet erg als je niks zegt. ( behalve wanneer ze je wat vragen )

Ik hoop dat je er wat aan heb
Succes'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee joh stil zijn is helemaal niet erg, denk aan het gezegde stille wateren, diepe gronden. Als mensen zich afsluiten voor je zegt dat meer over hun dan over jou! Je moet jezelf zijn, en je niet laten forceren door andere. Doe waar je je goed bij voelt en niks meer. Als je zelf wilt minder stil en verlegen te zijn gebeurt dat niet van dag op dag. Dat is een traject waar je veel aan zult moeten werken. Je zult jezelf open moeten stellen voor mensen. Dingen delen en geinteresseerd zijn in wat mensen jou te vertellen hebben. Het is natuurlijk altijd eng om iets te doen waar je je niet zeker over voelt of wat niet vertrouwd aanvoelt. Maar maak kleine stapjes, begin eens tegen iemand die je vertrouwd een gesprek al is het maar over het weer. Je zult merken dat sociaal contact geleerd moet worden. En hoe meer je het doet hoe beter je erin zult worden. Maar het belangrijkste is dus! Doe waar je je goed bij voelt! En niks meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee is helemaal niet erg! Iedereen heeft dat alleen kan de een dat wat beter verbergen dan de ander. We leven ook in een snelle maatschappij waar alles super! moet zijn op alle gebied. Nou blijf maar lekker jezelf, maar goed als je er zelf erg veel last van ondervind kun je eens kijken voor een cursus assertiviteit in een buurthuis bijv. Wees jezelf en kleed je ook lekker wat jij leuk vindt en maling aan de buren! succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste zin:
ik zou willen dat ik minder stil en verlegen was...

Als dat zo is, dan zul je aktie moeten ondernemen.
Er zijn genoeg trainingen en assertiviteitscursussen die je kan volgen. Bij de meeste verzekering zit de psycholoog ook in het pakket, dus je krijgt een vergoeding.
De eerste 8 consulten bij een eerstelijnspsycholoog worden vergoed. Dat worden er minder en de eigen bijdrage wordt verhoogd.
Dus ga dit jaar nog iets doen!

Verder kan je bedenken:
Praten en kletsen wordt zo enorme overschat!
Al dat gebabbel de hele dag, geloof me, veel mensen zijn daar niet blij mee.

Maar ik begrijp best dat je toch wat mee wilt doen met leeftijdsgenoten. Dus pak jezelf aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was vroeger ook stil bij mensen die ik nog niet goed kon,maar dat is in de loop der tijd wel goed gekomen hoor.
Als je ouder wordt dan wordt je daar veel makkelijker in en praat je gewoon gezellig mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik ook heel stil en verlegen.
Ben je beetje onzeker over jezelf?
Ik soms wel, maar die cursessen die je heb om meer assertiver worden enzo helpt weinig.
Veel leer je ook niet alleen wordt bevestigd ( bij mij dan dat ik wat onzeker was).
Maar dat wist ik ook wel, zonder die curses.
Vond het zonde geld.
Wat maakt het uit als je wat stilletjes ben, naarmate je ouder wordt zal het wel minder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom onzeker te zijn om anders te zijn.
Ik ben de slimste, de mooiste niet maar ben weer beter in andere dingen. Ieder is uniek, geniet gewoon van het leven en laat de rest!
Nee hoor, je hebt nu eenmaal stille en drukke mensen en alles er tussenin.

Stille mensen zijn wel in de minderheid. Dat maakt het moeilijker. Maar als je jezelf accepteert, zullen anderen dat ook doen. Die mensen die zicht van je afsluiten, pikken onbewust signalen op dat je jezelf niet accepteert zoals je bent. Als je zelfvertrouwen uitstraalt, trek je mensen aan.

De maatschappij is niet zo goed ingericht op introverte mensen en dat is jammer. Voor deze mensen moet er ook een plek zijn.

Wellicht is deze site iets voor jou? www.verlegenmensen.nl
Het thema dat je hier aansnijdt, komt ook veelvuldig op die site voor. Je kunt er goede tips en verhalen lezen.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik bedoel absoluut niet dat verlegen hetzelfde is als stil. Stil én zelfverzekerd is een prima mogelijkheid.
12 jaar geleden
Ik vindt het raar dat mensen zeggen dat je et moet accepteren, en dat je niet hoeft te veranderen... ik heb dit probleem zelf gehad, en heb altijd de behoefte gehad om dat wel te veranderen,..

Ik was echt het stille jongetje, en dacht ook heeeel veel na.
dat nog steeds trouwens ..

Maar toen kwam mijn wens..

Ik wou namelijk een eigen bedrijf beginnen, dan ga je altijd met mensen ''nieuwe mensen'' om.

Door veel met mensen om te gaan verdwijnt die verlegenheid,
Sterker nog op den duur doet het je weinig wat iemand tegen je zegt...

Tuurlijk soms is het nog steeds moeilijk dan heb ik de volgende truc..:

Mensen waar je tegen op kijkt. moet je gaan haten..
gewoon In gedachten (niet blijven haten)Voordat je die persoon spreekt denken: ik mag jou niet, zorg jij er maar voor dat ik jou mag..

Op den duur kijk je tegen niemand meer op, want dat is de reden van je verlegenheid vaak,

Maar ik werd er geestelijk veel sterker van!

Nu heb ik een goed bedrijf en ga dagelijks met veel mensen om., wie had dat ooit gedacht van het verlegen jongetje

Ik wens je veel succes en weet zeker dat et wel goed komt..

Toegevoegd na 1 minuut:
Beetje te snel geschreven, maar je snapt het hoop ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt helemaal niks uit,als je maar jezelf bent,ik ben ook wel stil,en als ik dan bijvoorbeeld iemand vor het nieuw ontmoet,dan begin ik ook niet snel een gesprek aan.
Dus hou je maar gerust,en het is echt niet erg,je moet juist blij zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doen wat je zelf wil, ik ben ook van nature ook een rustig type. Ik praat nu wat meer maar mensen zijn nog steeds niet helemaal te vreden over me. Vroeger waren er soms dagen dat geen een woord zei behalve hallo, ik ben na een lange periode langzaam meer gaan praten met andere mensen. Hoeveel ik praat en waarover, vind ik dat je dat zelf mag beslissen, ik praat liever niet over dingen die eigenlijk niet van belang is zoals memes, tv shows etc. Soms wel, maar niet al te vaak en sws niet tijdens dat ik aan het werken/studeren ben. Als je een vraag of iets over met me wil praten kan dat gerust, kom dan naar me toe. Als iemand met mij iets wilt bespreken, ga ik er vanuit dat die persoon dan naar me toe komt. Ik kan niet aan iemands gezicht zien of gedachten lezen wie met me wilt praten overiets. Er zijn nog steeds mensen die vinden dat ik te weinig praat, terwijl ik gerust praat met vrienden etc. Die mensen die daar over zeiken, zijn ook nooit naar mij toe gekomen om hallo te zeggen. En als ik probeer tegen ze te praten, kappen ze meestal het gesprek gauw af. Dus conclusie: niks van mensen aantrekken en gewoon jou jou laten zijn!