Iemand van 30 jr die slaapwandelt en "wakker" schrikt, heeft deze een psychische stoornis?

Ik heb een nieuwe vriend die iedere keer als hij bij me slaapt slaapwandelt. De 1e keer dat hij bleef slapen schrok ik me kapot.. Hij schrok, zat rechtop in bed met z'n ogen wijd open, wees naar de slaapkamerdeur en riep al stotterend iets. Hij doet ook aan slaapwandelen. Zijn zusje heeft het Prader-Willy syndroom. Ik vraag me nu af het redelijk normaal is dat mensen van deze leeftijd zoiets hebben. Of heeft hij toch een bijzondere afwijking? En zo ja, is hier iets aan te doen?
Ik vind het een beetje eng, aangezien je wel eens hoort/leest dat mensen uit een raam oid vallen en dat er mensen zijn die in een staat van slaapwandelen een partner in hun slaap vermoorden...

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

De exacte oorzaak van slaapwandelen is tot op de dag van vandaag niet bekend.

Wél is bekend, dat in veel gevallen erfelijkheid een grote rol speelt.
Ook het gebruik van alcohol en/of drugs kan slaapwandelen tot gevolg hebben.

Voor mensen die gevoelig zijn voor slaapwandelen, kunnen stress en slaaptekort een aanleiding zijn om te gaan slaapwandelen. Stress is dus zeer zeker geen hoofdoorzaak van slaapwandelen. Mensen die slaapwandelen kunnen een heel gelukkig leven leiden en andersom kunnen mensen die wel veel last hebben van stress wél gewoon goed slapen 's nachts. Dus zónder te slaapwandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag klinkt meer als een oproep om, hoe hier mee om te gaan. Kijk goed of je hem verder echt leuk vindt en dan zal dit probleem waarschijnlijk geen probleem zijn. Het aantal mensen die iemand vermoorden, al slaapwandelend, zijn te ververwaarlozen ten opzichte van het aantal verkeersdoden etc. En aan het verkeer neem je denk ik gewoon zonder nadenken deel. Praat er anders nog eens over met je vriend, die weet er vast al meer van en snapt het mogelijk wel. Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 42 jaar en slaapwandel als zolang ik kan lopen. De kans dat er tijdens het slaapwandelen iets ernstigs gebeurd is heel erg klein. Slaapwandelen is ook een vorm van dromen die voor diegene die loopt niet zo fijn zijn. Als ik erg gestresst ben slaapwandelen ik veel meer dan als i