De afgelopen dagen heb ik 15 moedervlekken in m'n gezicht erbij gekregen en zon 20 op m'n armen. Waar kan dit aan liggen? Kan ik er iets tegen doen?

De afgelopen 15 jaar heb ik naar ik weet geen nieuwe moeder vlekken gekregen, ik ben nu 21. Daarom vind ik dit zo vreemd, in 3 dagen tijd zit ik helemaal onder.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het kunnen geen zomers sproeten zijn want die heb ik heel licht als ik erg bruin ben rond m'n neus. Ik ben dit jaar nog niet id zon geweest. En ze zitten lukraak verspreid. Gisteravond waren ze nog een tint lichter als m'n oude moeder lekken, maar nu zijn ze gelijk van kleur.

Toegevoegd na 29 minuten:
Je ziet ze ontstaan groeien vervolgens uit tot kleine stipjes en vervolgens zie je ze iets donkerder kleuren. Ze zien er verder gezond uit, zonder jeuk of wat dan ook

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (4)

Zijn het geen zomersproeten? Dat heb ik namelijk? IN de winter heb ik ze ook, maar zie je ze ongeveer 90% minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is erg moeilijk voor ons te beoordelen. Zijn het kleine spikkeltjes? Of worden ze steeds groter? In de zin van, zie je ze opkomen en zie je de groeien?
Jeuk, vormende korstjes, verkleuringen in de moedervlek, en groeiende moedervlekken zijn opzich allemaal redenen om bij de huisarts langs te gaan.
Onrustige moedervlekken zijn goedaardig maar kunnen voorlopers van een melanoom zijn.

Verschillende factoren die zouden leiden tot moedervlekken:
- erfelijke factoren; er zijn genen bekend die zorgen voor veel moedervlekken en er zijn families bekend met veel moedervlekken zowel rustig als onrustige.
- Hoewel het bewijs niet aangetoond; veel zonlicht, met name tijdens de puberteit zou invloed hebben op het aantal moedervlekken. Veel studies tonen echter geen verband aan.
- Hormonale factoren; langdurig gebruik van orale anticonceptiepil of gedurende de zwangerschap. Harde bewijzen hiervoor zijn ook nog niet aangetoond.
- Het huidtype: Recente studies hebben aangetoond dat het huidtype geen relatie heeft met het aantal moedervlekken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Aan de hand van je toevoeging lijken mij het ook gezonde moedervlekken.
Je zal wel de genen hebben ;)
Maar als je nog steeds onrustig bent, natuurlijk even naar de huisarts gaan. Al is het alleen om je onrustige gevoel weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er niets tegen doen zolang niet is vastgesteld wat voor vlekken, vlekjes het zijn.

En zelfs al was ik dermatoloog, huidarts, dan nog zou ik je dat niet hier kunnen vertellen.

Je moet gewoon naar de dokter als je je zorgen maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++++++! :))
Moedervlekken ontstaan niet zo snel (en heb je meestal altijd al).
Dus vermoedelijk zijn het toch sproeten/pigmentvlekken.
Laat je huisarts ernaar kijken, die kan bepalen wat het precies is en of je er iets tegen moet/kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juustem! +1 :))