Waarom moet je eigenlijk 6 jaar studeren om apotheker te worden ?

Terwijl je in de praktijk eigenlijk niet meer bent dan een winkelier die kant en klare medicijnen over de toonbank schuift. En welk medicijn dat is heb je ook al geen invloed op omdat de arts dat zo voorschrijft. En als er van een medicijn verschillende uitvoeringen zijn, schrijft de zorgverzekeraar voor welke variant je mag verkopen. Ja ik weet wel dat ze een rol hebben om in de gaten te houden dat patienten geen conflicterende medicijnen krijgen voorgeschreven, maar daar is tegenwoordig ook al computersoftware voor die een piepje geeft als dat dreigt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een apotheker is geen drogist... En waar denk je dat die info voor de software vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt dan ook voor bloedverdunners, cholesterolverlagers, betablokkers enz. Allemaal medicijnen die ik gebruikte en die plotseling zonder overleg door andere merken dan die waaraan ik gewend was, werden vervangen. En als ik naar de reden vroeg was het antwoord: "ja, die worden niet meer door de zorgverzekeraar vergoed" Waar blijft hierbij dan de rol van arts en apotheker vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bevestigt mijn indruk inderdaad. De patient staat niet meer centraal; dat zijn de winstcijfers.

Antwoorden (4)

Farmacie is een ingewikkelde studie. Om alles te leren over medicijnen, de werking en de beste toediening is 6 jaar studeren echt vereist.

De apotheker doet meer dan alleen maar geneesmiddelen slijten. De apotheker denkt mee met de arts en gaat indien nodig in overleg met de arts.

Veel geneesmiddelen komen niet kant en klaar binnen, maar moeten in de apotheek bereid worden. Dit wordt veelal gedaan door assistenten onder super visie van een apotheker.

Voorlichting aan de patient over gebruik van medicijnen.

En zoals je zelf al aangeeft houdt de apotheker een oogje op het totaal aan medicijnen dat een patient gebruikt. Zulke belangrijke zaken kun je niet alleen over laten aan een computer programma.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die toegevoegde activiteiten die je noemt maken op mij weinig indruk. Meedenken met de arts en in overleg treden... waarover dan? Niet de keuze van het medicijn want daar gaat de arts over en de variant wordt tegenwoordig door de prijs bepaald en niet door apotheker. Wat valt er dan nog te overleggen en hoeveel van zijn tijd zou hij daar mee bezig zijn ? Dat veel geneesmiddelen nog door de apotheker (lees de assistenten) zouden worden gemaakt is gewoon niet waar. En dan de voorlichtende rol . Ok, als je als patient een vraag hebt krijg je die vakkundig beantwoord. Maar moet je daar 6 jaar voor studeren ? Ik dacht toch van niet en de mondige patient heeft die info allang van internet gehaald.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
tja, als de mondige patiënt genoeg kennis van de farmacie en de farmacotherapie heeft, om de informatie zelf op internet te vinden, de informatie op betrouwbaarheid in te schatten en vervolgens nog de informatie juist weet te interpreteren, dan heeft deze mondige persoon wellicht geen hulp van een apotheker meer nodig. Wellicht dat je zelf tot deze groep behoort. Echter er zijn genoeg mensen, die wel de hulp nodig hebben.
ronron1212
12 jaar geleden
Hanson een apotheker moet verstand hebben van medicijnen en hoort er op toe te zien dat de patiënt geen medicijnen krijgt van de huisarts en of van de specialisten die in strijdt met elkaar zijn. Daarnaast moet de apotheker instaat zijn de recepten van de artsen te kunnen beoordelen op juistheid. Onderschat dit beroep niet het is zwaar en vraagt veel kennis. Een apotheker is geen gewone winkelier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die conflicterende medicijnen worden opgemerkt door de computer. daar heb je ook al geen studie meer voor nodig.
ronron1212
12 jaar geleden
Gelukkig denken andere daar iets anders over maar je bent niet te overtuigen dus ik laat het hierbij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekent dat ieder recept dat routinematig door de assistentes wordt afgehandeld later door de apotheker nog eens wordt gecontroleerd ? Ik geloof er niks van. Ja in twijfel- en probleemgevallen wel waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, dat wist ik niet. Weer wat geleerd ;-)
Er zijn verschillende soorten apothekers.
En apothekers zijn wel degelijk specialisten in medicijnen.
Dat zijn huisartsen niet.

De huisarts die medicijnen voorschrijft zal ik de praktijk vaak overleg plegen met de apotheker.
In het overleggen tussen huisartsen en apothekers worden bindende afspraken gemaakt over welke medicijnen de voorkeur hebben. De apotheker bereidt dit overleg voor vanuit zijn specifieke deskundigheid over medicijnen.

Want de apotheker weet meer van medicijnen, de werking en de combinatie met andere medicijnen, dan de huisarts.

Dus net zo goed als dat de slager alles van vlees moet weten en de stoffenverkoper alles van stoffen,
moet de apotheker alles van medicijnen weten.
En dat laatste is nou net ietsje ingewikkelder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "Er zijn verschillende soorten apothekers"? Je werkt dat niet verder uit maar ik denk dat ik het met je eens ben. Voor apothekers in de rol als als receptenverwerkers heb je in de praktijk m.i geen 6 jaar studie nodig. Ik denk dat een groot aantal van die beroepsuitoefenaars wel eens verzuchten: Heb ik daar zo lang voor gestudeerd ? " Ik denk dat de echte waarde van de (langdurige en moeilijke) academische studie pas in de innovatieve en ontwikkelende toepassingen tot z'n recht komt. Dus in de pharmaceutische industrie. Ik weet dat niet maar ik denk dat die categorie misschien zelfs wel een beetje neerkijkt op hun vakbroeders die hun geld verdienen in de winkelnering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zelfstandig apotheker of openbare met een winkel.
Een ziekenhuisapotheker.
Een onderzoeksapotheker om onderzoek te doen.
Apotheker in dienst van de industrie.
Apothekers lijken dozenschuivers maar het vak houdt toch wel iets meer in. Veel medicijnen combineren niet met elkaar omdat ze elkaar versterken of juist afzwakken. natuurlijk moeten artsen daar in de eerste plaats op letten maar dat is bij uitstek het vakgebied van de apotheker. Ook voorlichting over het juiste gebruik, bijwerkingen houdbaarheid, manier van bewaren etc. behoort tot de taken van een apotheker. En ik doe regelmatig een beroep op de apotheek als ik weer eens medicatie van een vluchteling uit landen als Birma, Colombia, Irak, Eritrea of Congo moet inventariseren. Hoewel ik er zelf vaak wel uitkom omdat de stofnamen in Latijnse tekens op de verpakkingen staan zijn niet alle middelen in Nederland bekend of gebruikelijk en dan is hulp van de apotheker altijd welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ook een goed voorbeeld: +
Oei dat is een belediging voor de apothekers!!Zij hebben een Universitaire opleiding genoten vergelijkbaar aan een Arts,en zijn uiteindelijk Drs.! Weten alles over het menselijk lichaam en de werking, bijwerking van medicijnen. Stellen het eea samen , rekenen de dosering uit en controleren echt alles wat de heren Doktoren voor schrijven.En dat piepje waar jij het over hebt zo werkt het niet, er is altijd een menselijk brein nodig die controleert en autoriseert.