Welke spiraal is beter T safe of Gynefix?

Graag met voor en nadelen en expliciet vermelden of er een zwangerschap door gekomen is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Een spiraal noemen ze ook wel een intra-uteriene anticonceptie. Allereerst: de door jou genoemde Gynefix is volgens de bron die ik raadpleegde alleen in België verkrijgbaar.
Als je wilt weten welk spiraal het meest betrouwbaar is moet je kijken naar het koperoppervlak in het spiraal.
Over het algemeen geldt dat hoe groter dat oppervlak is, hoe groter de betrouwbaarheid is.
Gynefix zou het meest betrouwbaar zijn, dat is niet vanwege het koperoppervlak maar omdat het een zogenaamd 'koperimplantaat' is.
Daarop volgend is de T-safe het meest betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook nog de Mirena spiraal kunnen overwegen. Dat is de meest betrouwbare spiraal (Zie de tweede link die Annigje doorgaf), maar deze geeft wel hormonen af. Maar misschien is dat bezwaarlijk voor je. Verder heeft het wel als voordeel dat je bij menstruaties veel minder bloedverlies hebt en bij sommigen het bloedverlies zelfs weg blijft, hetgeen sommigen weer juist niet prettig vinden. Zie http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Mirena.aspx?mId=10704&rId=1834 en de site van de spiraal zelf www.mirena.nl.
Recente publicaties tonen aan dat de koperspiraal een zeer betrouwbare en veilige anticonceptiemethode is. Koperspiralen met voldoende koper zijn zelfs even effectief in het voorkomen van zwangerschap als het hormoonspiraal. Uit verschillende wetenschappelijke publicaties blijkt dat TCU 380 A (T-Safe) het meest betrouwbare koperspiraal is in het voorkomen van een ongewenste zwangerschap in vergelijking met de Multiload. Met de Flexi T spiraal is nooit vergelijkend onderzoek uitgevoerd. Het Gynefix spiraal wordt toegepast bij vrouwen die eerder een spiraal hebben uitgestoten (expulsie).

De meeste spiralen zijn vijf jaar aantoonbaar effectief. Het T-Safe koperspiraal daarentegen biedt als enige spiraal 10 jaar lang bescherming tegen zwangerschap en wordt door de World Health Organization als meest effectief en veilig gezien.

De effectiviteit en de betrouwbaarheid van een koperspiraal bestaan uit een drievoudige werking:
• Het spiraaltje geeft geleidelijk een beetje koper af. De koperionen hebben een verlammend effect op de zaadcellen waardoor de kans op bevruchting zeer klein is.
• Mocht een zaadcel toch de eicel weten te bereiken, dan verhindert een steriele reactie in de binnenbekleding van de baarmoeder de innesteling.
• Koper zorgt voor een verstoring van de enzymatische processen in het baarmoederslijmvlies, zodat een normale uitrijping van een bevruchte eicel wordt verhinderd.

Beide werken uitstekend tegen een ongewenste zwangerschap.
Bekijk ook even de site T-safe versus Gynefix.