hoe kun je de druk van stress en zenuwen de baas blijven voor je in een depressie schiet?

ik heb een hoofdrol in een musical die 2 juli plaats vind. ik ben zo gestrest en zenuwachtig voor dit alles.
het is mijn eerste grote rol.. probleem is dat ik depressie gevoelig ben. hoe houd ik het leuk?

Toegevoegd na 14 minuten:
ik ben te gestresst om te spoten dansen zingen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een depressie is meer een opeenstapeling van verdrukkingen en de onmacht om vervelende gedachten te kunnen verwerken.
Dus ga eens je gedachten analyseren en probeer die eens te relativeren. Praat erover met anderen en plaats ze daarmee ook in een ander kader.

Zenuwachtig kent men wel, maar WAAR ben je dan BANG voor?
En vooral natuurlijk ook de positieve kanten benadrukken. Zo van: het publiek vermaakt zich, als IK me vermaak. Ben IK gestressed, dan is het publiek ook onrustig. Jij spiegelt de houding van jezelf naar het publiek.
Heb jij het naar je zin, dan heeft het publiek zich ook naar de zin... en presteer jij nog beter.

Buig alle 'negatieve' angst/doemgedachten om naar een positieve gedachte/instelling.
Jij vind immers in een musical spelen heerlijk en het is echt een leuke hobby voor je. Op de planken staan zou je dus heerlijk moeten vinden. Wat een echte passie is straal je uit en die heerlijkheid voelt het publiek ook. Dus vind het plezier, welke alle 'negatieve' gevoelen zou moeten kunnen overheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier vind je al heel wat tips:

http://www.goeievraag.nl/vraag/helpt-depressie-stress.141979

Het sleutelwoord is: afleiding.

Zorg dat je ook nog heel andere dingen te doen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door wat homeopatische middeltjes te gebruiken zoals passiflora bv, dat werkt redelijk. Ook is er een lachtherapie, dit is mss wat raar, maar uiteindelijk heb je daar ook nog iets aan voor het acteren.....ik heb het een keer gedaan in amsterdam en het was echt zo lollig!!!!