doe een soa test veel pijn? en hoe voelt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Zelfs als een SOA-test pijn zou doen - niet testen kan gevolgen hebben die nog véél pijnlijker zijn! Zowel lichamelijk als psychisch. Zowel voor jezelf als voor je partner.

Het beste antwoord

U kunt zich via de praktijk of bij een soa-polikliniek op soa laten testen. Sommige soa (chlamydia, gonorroe) kunnen met een urinetest of een uitstrijkje van de vagina, plasbuis, keel of anus worden aangetoond. Andere soa (syfilis, hiv, hepatitis B) kunnen alleen met een bloedtest worden aangetoond. Het bloed, de urine en het uitstrijkje worden in het laboratorium onderzocht. De meeste soa kunnen vanaf twee weken na besmetting met een test worden aangetoond. Soms kan dit eerder als u al verschijnselen heeft (bijvoorbeeld afwijkende afscheiding). Bij hiv is de test pas zinvol vanaf drie maanden na een mogelijke besmetting. Het duurt vaak een of twee weken voordat de uitslag van de soa-test bekend is. Op soa als herpes genitalis of genitale wratten wordt meestal niet getest. Herpes genitalis is vervelend, maar niet ernstig en er zijn geen medicijnen die het kunnen genezen. Genitale wratten kunnen vanzelf overgaan.

Dit uitstrijkje zal bij meisjes niet zo veel pijn doen, het zal naar voelen, maar een uitstrijkje van de plasbuis bij jongens is vaak wel pijnlijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Bron bij de afbeelding

http://www.medicalfacts.nl/2009/10/06/urinetest-vervangt-pijnlijk-wattenstaafje/wattenstaafjes/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat dat geen pijn,ik weet niet of je een jongen of meisje bent.
Bij jongens en meisjes wordt dit d.m.v. urine onderzocht,maar bij meisjes kan er ook weleens een uitstrijkje gedaan worden en als het goed is moet je daar ook niets van voelen[in ieder geval geen pijn].

Toegevoegd na 35 seconden:
Ik zie twee keer het woordje dat,maar dat moet natuurlijk dat doet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagsteller is een 14-jarige jongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mannen wordt ook een uitstrijkje gemaakt. Niet prettig, heb ik me laten vertellen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Uitstrijkje? Waarvan? Spateltje in de plasbuis proppen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist, maar dat spateltje is dan een wattenstaafje. een hele lange zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik,maar op bepaalde geslachtziekten zoals chlamydia en gonorroe wordt het met urine nagekeken.
Je geeft gewoon wat bloed af. Dus alleen een prikje in je arm.
Dus gewoon elk half jaar doen.
Maak er een gewoonte van.
Dan weet je zeker dat je gezond bent.
En natuurlijk altijd een condoom gebruiken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er helemaal aan wat je precies getest wilt hebben. Ook urine en uitstrijkmateriaal kan nodig zijn.
De onderzoeken kunnen verschillend zijn, bloed of/en urine test. En nee dit is niet pijnlijk en bij twijfel wel erg noodzakelijk!!
Anders kan het wel een gevaarlijke en pijnlijke bedoeling gaan worden.

Dit even lezen en je weet alles:

http://www.dokteronline.com/informatie/soa/soatest.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het gehad na een verkrachting, het bloedprikken vond ik pijnlijk. Verder gaan ze met een wattenstaafje er beneden in zeg maar, en de mensen die erbij zijn zijn heel aardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ivm vage vaginale klachten uitstrijkjes laten maken, voelde ik niets van.
(Ik bleek chlamydia te hebben, kreeg 2 pillen om te slikken, en was ineens verlost van die altijd aanwezige buikpijn! Wat een opluchting! Dus: als je denkt dat je iets kunt hebben, laat je dan testen, als je iets onder de leden hebt kun je het maar beter weten zodat je het kunt laten behandelen. Als je niets doet, kan dat hele nare consequenties hebben.)