Wat kan je het beste doen tegen zadelpijn?

Ik ga graag fietsen. Gewone recreatie-tochten van 40 tot 70 km. En elke keer als ik van mijn fiets afstap heb ik toch zo'n enorme zadelpijn. Hoe kan ik hiervan af komen zonder een nieuw zadel te kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ook ik kan wel spreken uit ervaring en daardoor raad ik je aan om eens bij een gespecialiseerde fietsenwinkel langs te gaan en gewoon een aantal zadels uit te proberen. Er zijn zo veel verschillende soorten zadels en zo ook de perfekte voor jou. Denk even niet aan de prijs, maar puur aan het extra genot wat je hebt van een leuke tocht, zonder zadelpijn aan het einde.
In het verleden deed ik veel aan wielrennen. Reed bijna 1000 km per week (was een echte freak), maar had echt veel problemen met zadelpijn. Heb toen een Sella Royal Rolls Royce gekocht en heb nooit meer problemen gehad. Het was echt een genot. Kostte toendertijd wel 130 gulden, maar heb het dik terug verdiend. Dit zadel zal wel niet meer bestaan, maar het was puur een voorbeeld. Probeer gewoon verschillende zadels en zoek voor het proberen al vast wat info op, op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk. Ook nooit meer zadelpijn gehad met een uit de kluiten gewassen Selle Royal ; maar die was maar 25 euro. Heerlijk !

Andere antwoorden (5)

Ik maak ook lange tochten op mijn fiets en ik ken het probleem.
Ik neem altijd een rugzak mee met van die dikke schouderbanden en die schouderbanden bevestig ik kruiselings over mijn zadel . De rugzak zelf staat dan op de bagagedrager. Door de schouderbanden zit je wat hoger op het zadel , worden je billen beter ondersteund en heb je ook geen bezwete rug door een rugzak op je rug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zadel eraf halen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch....en gelzadel doet wonderen. Zou ik er zeker voor over hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zadelpijn
Zadelpijn is een populair onderwerp. Want nogal wat fietsliefhebbers hebben er (soms) last van. Er is nu zelfs een website onder de naam 'Nooit meer zadelpijn'. Op fietsbeurzen prijst 'Verta Fit' een speciaal fietskussentje aan. Biketotaal tenslotte heeft een meetsysteem ontwikkeld dat de afstand tussen de twee zitbeenderen meet. Voor een zadel op maat.

ISM zadel
De website 'Nooit meer zadelpijn' gaat helemaal over het ISM zadel. Dat is een zadel in de vorm van een hoefijzer dat zadelpijn moet wegnemen. Het ISM zadel is ontwikkeld door Steve Toll uit Tampa, Florida. Steve was één van die fietsers die al jaren last had van steeds terugkerende zadelpijn. Door middel van veel ‘trial and error’, vond Steve een zadelvorm dat het comfort en de steun opleverde waar hij al die tijd al naar op zoek was.

Fietskussentje
Verta Fit propageert op verschillende beurzen - w.o. de recente 50PlusBeurs - een fietskussentje over uw zadel. Het bedrijf noemt het een Massagezadel. 'Door de luchtkamers in het speciaal gevormde kussen heeft u nooit meer last van zadelpijn', aldus de gestencilde flyer.

Zadelmetingssysteem
Bike Totaal heeft een Zadelmetingsysteem ontwikkeld. Daarmee worden de drukpunten van uw zitvlak gemeten. Zo kan de Bike Totaal fietsenmaker u op maat het beste type zadel adviseren. Een hard, zacht, breed of juist smal zadel. 'Zo maakt u voortaan weer fluitend uw fietstochtjes en behoort zadelpijn voorgoed tot het verleden', aldus belooft de website van Bike Totaal.

Onderzoek
Wellicht wordt het tijd, dat er eens een serieus en onafhankelijk onderzoek gedaan wordt naar de kwaliteit van fietszadels. Wij konden een dergelijk onderzoek nergens vinden. Wel publiceren we op Fietsen Eén Twee Drie een speciale rubriek met informatie over zadels en zadelpijn.

Links:
http://www.nooitmeerzadelpijn.nl/

http://www.verta.nl/

http://www.biketotaal.nl/default.asp?pid=853

http://www.fietsen.123.nl/mannen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ondergoed gekocht voor dames van AGU..en dat is eigenlijk net een fietsbroek, dus met versteviging, en kun je dus gewon onder je kleding dragen.. en dat hielp na maandenlang getob over hoe dit op te lossen en tientallen euro's kwijt te zijn aan allerlei zadels en kussentjes...
:-(