ik heb 12 uur lang gestaan, nu doen echt al mijn spieren pijn, van trappen op trappen af. hoe krijg je je spieren weer tot rust?

pittig dagje in het theater, generale en uitvoering op 1 dag. de spelers in het gareel houden, achter die aanrennen met schmink, achter de ander aan voor een vergeten kleding wissel.
tot in de spieren van mijn voeten vanaf mijn nek doet alles pijn, en niet een beetje.
hoe krijg je alles weer rustig, zodat je iig gewoon kan slapen?

Toegevoegd na 7 minuten:
douchen bad paracetamol. werkt niet. kruiken ook niet :-(
beetje wanhopig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Meestal krijg je die spierpijn 24 tot 48 uur na de inspanning. Afhankelijk van de ernst duurt het ongeveer even lang tot je weer soepeltjes kunt bewegen. Als er ondanks de noodzakelijke 'actieve rust' na een week nog geen verbetering is, is het raadzaam even naar de huisarts te gaan.

Op korte termijn:
Warmte helpt.
Een warm bad en als je dat niet hebt een fikse warme douche.
Door de warmte wordt de bloedcirculatie gestimuleerd en dus de stofwisseling en zuurstofopname verbeterd. Afvalstoffen worden afgevoerd. Ook doet warmte spieren ontspannen

Een goede massage kan ook verlichting geven.
En als je niemand hebt om dat te doen, dan stretchen.
Na de warmte ga je op je gemak al je spieren even rustig strekken en ontspannen. Je voelt zelf wel wat goed voelt.

En verder vooral rusten.
Om de spieren de kans te geven goed te herstellen is het verstandig ze 48 uur te laten rusten.

Toegevoegd na 40 minuten:
Misschien dat de stress van zo'n drukke dag ook een rol speelt.
Dus zul je iets moeten vinden wat voor jou heel ontspannend werkt.
En paracetamol moet natuurlijk wel even de tijd krijgen om te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het beste antwoord hierop is gewoon liggen en slapen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even lekker warm douchen voor het slapen gaan.
En zorg voor voldoende frisse lucht in je slaapkamer.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als je het in huis hebt: magnesium helpt goed tegen stramme spieren en helpt je om te ontspannen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Valeriaan thee is ook rustgevend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een lekkere warme douche of ga lekker in bad. Ik werk ook wel eens in de horeca en dan sta ik ook 8 uur lang hard te werken(staand!!). Ik vind het dan heerlijk om naar huis te fietsen! Even lekker mijn benen los fietsen.

Verder vind ik het heerlijk om gewoon in bedje te gaan liggen. Houdt er rekening mee dat je morgen flinke spierpijn hebt. Probeer de komende dagen een beetje in beweging te blijven:D Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een warm bad en olieen of in bad of insmeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een flinke borrel nemen, Baileys; die heb je volgens mij ook wel verdiend. En dan lekker met een kruik onder de wol... Sweet dreams!
Plaatje bij antwoord
Pieter2011