Is het schadelijk langdurig pijnstillers te slikken?

Ik ben nooit zo van het pijnstillers slikken als ik hoofdpijn heb ofzo, dus ben niet veel aan pijnstilles gewend ofzo.

Maar nu ben ik tijdje terug geopereerd, een peestransplantatie, en tegen de pijn had ik zware pijnstillers van de anesthesist (de dokter die je verdovingen en narcose regelt en zo) meegekregen. Was ook wel echt nodig. Maar die zijn nu op, krijg je niet zo heel veel van om te voorkomen dat ik er aan verslaafd zou raken. Dus nu slik ik op advies dokter al paar dagen 6x per 24 uur 1 gram aan gewone pijnstilling (die je gewoon bij supermarkt haalt zeg maar).

Maar ik heb altijd gehoord dat het niet echt gezond is, om langdurig pijnstilling te slikken. Is dat zo, of is dat een fabeltje en kan het geen kwaad? En als wel kwaad kan, vanaf hoe lang achtereen slikken dan? Wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Zoals jij het nu doet kan het helemaal geen kwaad.

Je hebt het advies van een arts, je hebt deze pijnstilling gewoon nodig nu.

Het is ook tijdelijk, ook al lijkt het wel lang voor jouw gevoel, maar een lange periode pijnstillers slikken na een operatie kan echt helemaal geen kwaad.

Het is ook wel een probleem dat mensen pijnstillers slikken en daardoor niet verder kijken naar de oorzaak van de pijn, dit is bij jou niet het geval.

Beterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet wat voor pijnstillers je slikt hoor, maar de meeste pijnstillers, wil je daar iets van krijgen, moet je toch echt máánden of zelfs járen achtereen slikken, wil je een lever of nierbeschadiging oplopen, of flink overdoseren.

In jou geval is dit niet aan de orde, je slikt pas een paar dagen. Wel de maximale dosis, maar dit zou je toch een week of 2 moeten kunnen doen. Daarna raadt de bijsluiter aan de arts te raadplegen indien de klachten niet verminderen of aanhouden.

Als je over een week nog net zoveel last hebt, als voorheen, zou ik even je arts bellen voor advies.

Succes ermee en beterschap!

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik heb het trouwens over paracetamol...die je ook gewoon in de supermarkt haalt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :-) Was ook niet echt bang er iets van op te lopen van de tijd dat ik ze slik hoor, maar je hoort soms van die verhalen dat ik me afvroeg wanneer dan en wat er dan gebeurde :P Voorlopig zal ik nog wel nodig hebben te slikken dacht de dokter, omdat er waar de getransplanteerde pees vroeger zat nu een gat is dat zich moet opvullen wat niet prettig is, en de pees in me hand weer moet 'integreren' ;-) Maar ben niet van plan er zo lang mee door te gaan als jij beschrijft van maanden en jaren haha;-) Bedankt voor je antwoord!
Het kan schadelijk zijn, je lichaam raakt eraan gewend met als gevolg dat je steeds een hogere dosis nodig hebt om hetzelfde effect te krijgen.
Vaak krijg je bij langdurig gebruik ook last van het zgn "rebound" effect: omdat je pijnstillers inneemt tegen pijn, krijg je als gevolg van het langdurig ook pijn, vooral wanneer je langdurig pijnstillers slikt tegen hoofdpijn.
Als de pijnstillers zgn NSAID pijnstillers zijn (bijv ibuprofen) dan kan bij langdurig gebruik ook maagbloedingen ontstaan.
Advies: ga om de zoveel tijd met je huisarts in conclaaf om te kijken of de dosis aangepast kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Als het paracetamol is, wat je slikt,gebruik je meer dan de algemeen toegestane hoeveelheid. Dat is n.l. 8 stuks a 500 mg, dus in totaal 4 gram per dag . Jij gebruikt 1,5 x zoveel. Maar als je dat op doktersvoorschrift doet, zal het wel verantwoord zijn. Er bestaan voor alle situaties natuurlijk uitzonderingen.