de gemeente wil mij geen rijbewijs meer geven omdat ik een scootmobiel heb mag dit zomaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat mag de gemeente zomaar!

De gemeente mag jou alleen maar een rijbewijs geven als je jouw rijvaardigheid bewezen hebt door het afleggen van een rijexamen van bijvoorbeeld het CBR.

De tijd dat je zomaar een rijbewijs van de gemeente kon krijgen ligt al bijna een eeuw achter ons.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik heb over het woordje "meer" heen gelezen, ik zie dat Annigje hieronder een beter antwoord heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer van je denigrerende antwoord,
je kan ook proberen beter de vraag van de vraagsteller te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bananenman, je hebt gelijk, zie mijn toevoeging op het antwoord. Het feit dat je vroeger een rijbewijs zonder examen gewoon op aanvraag kreeg is trouwens echt waar:
Ik heb iemand gekend die zo een rijbewijs verkreeg, en zelfs mocht kiezen of dat alleen voor auto of ook voor motor geldig was. Een eens verkregen rijbewijs mag je, als de omstandigheden niet veranderd zijn, gewoon steeds verlengen. Ik heb mijn rijbewijzen gehaald in de tijd dat E achter B nog vanzelf er bij gegeven werd, en mijn vrachtwagen-rijexamen was in een keer goed voor C en D met E erachter, verlengen mits medisch goedgekeurd geen probleem. Nu moet je voor alles apart examen doen :-(
Waarschijnlijk is jouw medische aandoening geregistreerd bij de gemeente. Dat zou wel eens tot stand zijn gekomen tijdens de aanvraag van de scootmobiel via het WMO loket.
Dat betekent dat je niet zonder meer je rijbewijs kunt verlengen. De gemeente moet hiervoor eerst een medische verklaring van geschiktheid hebben.

Je kunt bij de gemeente een zog. 'Eigen Verklaring' ophalen, daar zitten ook kosten aan verbonden. Deze papieren verstuur je naar het CBR. Na een aantal weken ontvang je dan van het CBR een verklaring van geschiktheid. Met deze verklaring kun je dan gewoon een rijbewijs aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Je vergeet erbij te vertellen dat je dan aan de hand van die eigen verklaring gekeurd moet worden en pas DAARNA beslist het CBR of je rijbewijs mag verlengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is waar MissBiggie!