Psoriasis: Psoriasis (psoriasis vulgaris) is een chronische huidaandoening, waarbij de epidermis versneld nieuwe cellen aanmaakt. Dit uit zich in de vorm van lokaal sterke afschilfering van huidschubben.

Eczeem: Eczeem is een verzamelnaam voor een groot aantal verschillende huidaandoeningen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is kort en beknopt overgenomen omdat het gewoon het duidelijkste staat uitgelegd.

De bronnen heb ik erbij toegevoegd dan kan je het nog nader bekijken waar nog veel meer bij staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het verschil tussen eczeem en psoriasis is moeilijk te zien! De symptomen lijken erg op elkaar, roodheid, jeuk/pijn, schilfertjes. Door middel van een huidtest kan er uitsluitsel worden gegeven wat het precies is.

Ik vond ook dit stukje:

Het grootste verschil tussen psoriasis en eczeem is dat de meeste vormen van eczeem, op constitutionele eczeem na, veroorzaakt wordt door een allergie of intolerantie voor bepaalde stoffen dan wel een overbelasting van de huid met bepaalde stoffen waardoor er een allergie dan wel intolerantie optreedt

Hopelijk kun je hier wat mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psoriases is een chronische ziekte en niet helemaal te genezen. De plekken kunnen echter wel weken tot jaren na een behandeling wegblijven. Behandeling richt zich op het voorkomen of bestrijden van de psoriasis-plekken, terwijl eczeem een huidreactie is die weer andere oorzaken heeft. Dat is het verschil tussen de twee. De symptomen lijken wel heel erg op elkaar, toch zijn de behandelingswijze verschillend.