Wat gebeurt er als je Marevan (een bloedverdunner) neemt als je die eigenlijk niet nodig hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je die één keer slikt, zal 't weinig kwaad kunnen. Maar ik zou het niet te vaak doen. Uiteraard wordt je bloed (tijdelijk) dunner en zal het sneller uit een wond lopen. Mensen die bloedverdunners slikken, krijgen daar vaak een middel bij dat het bloed sneller doet stollen als het in verbinding komt met de open lucht. Dus één keer slikken werkt maar tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je dat in vredesnaam doen?

Antwoorden (2)

Dan wordt je bloed dunner, dit kan hele vervelende gevolgen hebben, met als grootste gevaar inwendige bloedingen, die je niet zo snel opmerkt.

Maar medicijnen die niet door een arts aan jou zijn voorgeschreven moet je nooit slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. +1
Dan loop je een onnodig risico op bloedingen.

Marevan, stofnaam warfarine, is een antistollingsmiddel, dat gebruikt wordt na een infarct. Het is bedoeld voor behandeling op de middellange en langere termijn. In Nederland zit het niet in het pakket, terwijl er in België gesteggeld wordt over al dan niet vergoeding door de ziektekostenverzekering. Reden is dat medicijnen die vergoed worden aan strengere eisen moeten voldoen en tegelijkertijd minder opleveren voor de fabrikant.
Bronnen: