Stopweek de pil

Ik heb net stopweek gehad van de pil,
ik had gister weer aan een nieuwe strip moeten beginnen,
maar dit ben ik vergeten en dat bedenk ik me net pas!
wat moet ik doenn???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Gewoon beginnen maar er rekening mee houden dat je niet veilig bent. Meestal ben je dit wel maar ik zou geen risico nemen. Dus een maandje veilig seksen en volgende maand gewoon weer optijd beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eén anticonceptiepil vergeten:
Als je de pil één keer vergeet, neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het vaste tijdstip voor slikken van de volgende pil, ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn dan niet nodig.

Twee pillen vergeten:
Ook als je twee pillen hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als je het op tijd merkt: Zolang je beide pillen alsnog inneemt binnen twaalf uur na vaste het tijdstip waarop je de tweede pil had moeten slikken, ben je tegen zwangerschap beschermd. Als je twee pillen hebt vergeten en dit te laat merkt, namelijk meer dan twaalf uur nadat je de tweede pil had moeten nemen, dan is de werking niet betrouwbaar. Wat je dan moet doen hangt af van de week waarin je de pillen hebt vergeten.

Twee (of meer) pillen vergeten in de eerste week van de pilstrip: Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Heb je in de afgelopen drie dagen (72 uur) onbeschermde seks gehad? Neem dan ook de morning-afterpil om zwangerschap te voorkomen. Neem de volgende anticonceptiepil weer op het normale tijdstip en maak de pilstrip af. Gebruik de eerste zeven dagen een aanvullend voorbehoedmiddel (condoom) als je wilt vrijen. Dan ben je weer tegen zwangerschap beschermd. Heb je onbeschermde seks gehad in de afgelopen zes dagen en ben je te laat voor de morning-afterpil? Dan kun je eventueel een spiraaltje laten plaatsen om een zwangerschap alsnog te voorkomen. Bel dan naar de praktijk om te overleggen of dat nodig is.