Wat is het belang van het stimuleren van vaste dagindelingen voor dementerenden? Of is dat niet belangrijk?

Stel, A heeft zijn/haar dementerende moeder B in huis. B gaat rond 19.30 uur naar bed en komt rond 22.30 uur er weer af en blijft tot ca 3.00 uur in de kamer zitten voor de televisie. Toen B nog niet dementerend was, ging B rond 23.00 uur naar bed. Zou het dan raadzaam zijn voor A om B aan te zetten om om 19.30 uur te wachten met het naar bed gaan? Of moet A dat op zijn/haar beloop laten? Nu laat A dat op zijn/haar beloop en B komt tegen 22.30 uur de kamer weer in, is het dan raadzaam voor A om de kamer te verlaten en terug te trekken naar de werk- of slaapkamer van A? Of zou A gerust in de woonkamer kunnen blijven? A heeft de gewoonte om laat naar bed te gaan.

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is de moeder moe om 19.30 omdat ze dan haar bed opzoekt, haar ophouden heeft weinig zin je gaat dan tegen haar ritme in. Want een ritme heeft ze wel , alleen is het niet een gangbaar ritme.

Als A er verder geen problemen mee heeft dat moeder 's nachts voor de tv zit, zou ik het zo laten.

Woont moeder in een verpleeghuis dan zal ze vastzitten aan een dag/nacht ritme, gewoon omdat dat niet in het plaatje van een afdeling past, dat iemand 's nachts tv kijkt, hoe jammer dit ook is.
De gevolgen kunnen goed zijn dat de moeder onrustig wordt, 's nachts gaat lopen 'spoken' en er slaapmedicatie voor geschreven gaat worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Het moet kunnen dat verpleegtehuizen soepeler worden ten aanzien van mensen die in de nacht graag televisie kijken. In het verpleegtehuis De Twaalf Hoven in Winsum (Gr.) mocht in de huiskamer ook in de nacht de televisie aan.

Andere antwoorden (1)

De regelmaat is er, omdat dementerende moeite hebben met het korte termijn geheugen. Als A ook lang op zou willen blijven dan is het toch geen probleem om bij zijn moeder in de kamer te blijven. Of hij B veilig achter kan laten in de woonkamer zou A het best zelf kunnen beoordelen. Als B gaspitten of kranen open zou laten staan of rookt zou ik als ik A was niet lekker rustig kunnen gaan slapen.