Is het eigenlijk wel eens aangetoond dat katten dromen in hun slaap?

De beleving van een kat vergeleken met een mens is heel anders. is er eigenlijk al eens aangetoond dat katten dromen in hun slaap? Of doen ze dit nooit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Hebt u uw viervoeter al es geobserveerd tijdens zijn slaap? Zo ja, dan hebt u ongetwijfeld een slaapfase "meegemaakt" waarbij zijn oren en snorharen snel bewegen of zijn onderpoten of staart trillen. Die slaapfase wordt "paradoxale slaap" genoemd en is wellicht de periode waarin dieren het meest dromen. De cyclus wordt afgewisseld met een zogenaamde "trage" slaap, waarin het dier soms van houding verandert, maar zonder de typische kleine bewegingen te maken waarover we het zonet hadden.
Een "kattenslaap" is van alle dieren het rijkst aan "paradoxale" fasen. Katten dromen namelijk ongeveer drie uur per dag (mensen gemiddeld slechts anderhalf uur), goed voor zowat 25 % van hun dagelijkse slaapduur!
fremar
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
leuk weetje, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doen mijn katten ook, ze mauwen er soms zelfs bij in hun slaap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top antwoordje +
Kimath
12 jaar geleden
1 van onze kat zat altijd hard te mauwen in haar slaap, erg grappig.
Hoewel je het natuurlijk niet 100% kunt aantonen zijn er beslist sterke aanwijzingen dat ze dromen>

De meeste katten hebben tijdens hun slaap soms dezelfde oogbewegingen achter gesloten oogleden die kenmerkend zijn voor de REM slaap (rapid eye movement).

Ook heb ik zelf geconstateerd dat katten tijdens hun slaap soms bewegingen met hun pootjes maken en onderwijl miauwende geluidjes maken alsof ze een avontuur beleven.

Volgens mij dromen ze dan, of hebben zelfs nachtmerries.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dan wel nooit katten gehouden maar heb wel een hond waarvan ik regelmatig wakker wordt omdat ik ze hoor piepen en als ik kijk trilt ze met haar pootjes wild in het rond, dit lijkt mij ook een droom dus ben ervan overtuigd dat dit bij een kat niet anders is.