Als ik als persoon van 80 kg de trap op loop, verbruik ik dan meer energie dan iemand van 60kg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Elke gram die je elke centimeter omhoog hijst kost een vastgestelde hoeveelheid energie.
Dat heeft niets met dik en dun zijn te maken maar met natuurkundige wetten.
Het antwoord is dus ja, en maar liefst 33% meer.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk...ik gaf (stom stom stom) een antwoord zonder daar al te goed over na te denken. Nu ik jou uitleg lees zie ik dat ik inderdaad geen gelijk had toen ik sprak over gewicht...
maar conditie speelt toch ook wel IETS mee? met mindere conditie moet je hard toch harder werken en dat kost dan toch ook weer meer energie? of is dat weer een beetje dom gedacht van me..?
AWM
14 jaar geleden
Nee, de hoeveelheid energie om een kilo één meter naar boven te krijgen is voor iedereen en overal gelijk (op zeeniveau).
Hoeveel moeite je hebt om een bepaald gewicht naar boven te krijgen is een kwestie van hoe getraind je spieren zijn.
That's all. En dat een dik iemand vaak moeite heeft met trappen lopen komt omdat ie zwaar is en daardoor veelal minder is gaan bewegen en daardoor minder kracht krijgt en dat is een vicieuze cirkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weer wat geleerd, dank je :-)

Andere antwoorden (5)

Dat heeft niet zozeer met gewicht te maken maar met conditie. Als je conditie minder is moet je lichaam harder werken om jou die trap op te krijgen. Dat kost meer energie. Maar als jou conditie hoger is dan die van een persoon van 60 kg verbruik jij minder energie dan de 60kg persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry Cindy, je hebt niet goed opgelet bij natuurkunde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 voor mij :-) je hebt gelijk!
ligt eraan.. Is het verschil 20 kilo spier of 20 kilo vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk wel. Om 60 kg een tree omhoog te halen is minder energie nodig dan om 80 kilo omhoog te halen, bij dezelfde manier van verplaatsen.

ECHTER.. Afhankelijk van je lichaamsbouw & wijze van traplopen wordt de hoeveelheid energie die je er in moet steken om de trap op te komen beinvloedt. Dus het zou zo kunnen zijn dat de hoeveelheid energie die door een levend wezen verbruikt wordt om de trap op te komen is niet puur afhankelijk van het gewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een radio meer stroom verbruikt als je hem harder zet,dan zal het met meer gewicht een trap oplopen ook meer "stroom"kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt eraan hoe snel je de trap op loopt.