Zegt je gezicht iets over wie je bent?

dan bedoel ik b.v. de vorm van je ogen of lippen? b.v. kleine lippen, ben je dan een gesloten persoon? of grootte ogen, dan ben je heel open? zijn vast nog wel meer van die dingen te bedenken. of is dat allemaal absolute onzin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (12)

Ik denk dat de meningen daarover verschillen. Zelf denk ik van niet.
Emiel Ratelband heeft hier een boek over geschreven, somatologie genaamd. Ik heb het gelezen. Erg grappig maar ik zou het met een korreltje zout nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn talloze boeken geschreven over lichaams- en gezichtskenmerken en karaktereigenschappen. Emile Ratelband had er vorig jaar nog een boek over uitgebracht (somatologie, de leer van je lijf) en ook bij bol.com zijn er boeken te koop over Siang mien, de Chinese kunst van het gezichten lezen.

Of het onzin is kan ik je niet vertellen, wel valt het mij op dat deze boeken nogal in de "zweverige" hoek van de boekhandel terecht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat de mimiek veel meer zegt, dan de "onderdelen" - kijkt iemand je aan, of schieten ogen alle kanten op, lacht iemand alleen met z'n mond, of lachen de ogen ook mee, dat soort dingen. Als iemand een slechte tijd doormaakt en veel zorgen heeft, verraadt het gezicht het vaak door een verbeten trek om de mond, of een frons tussen de wenkbrauwen - dat zegt naar mijn mening meer, dan hoe dik of dun iemand's lippen zijn, en of de ooghoeken omhoog of omlaag staan. Of dat de grootte van iemand's neus of duim gerelateerd zou zijn aan andere anatomische onderdelen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En stel dan, dat je smalle lippen heb én grote ogen..
Die vlieger gaat dus niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel dat bepaalde lijnen in het gezicht iets zeggen. Bijvoorbeeld een verticale lijn tussen de wenkbrouwen geeft vaak aan dat iemand zorgen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is het de gezichtsuitdrukking die iets over je zegt. als iemand vrolijk is verschijnen er van die lachrimpels rond je ogen en gaan je mondhoeken naar boven, als je piekert verschijnt er een frons, als je sjagerijnig bent staan je mondhoeken naar beneden. maar ik denk niet dat elk persoon met grote ogen open is, of elk persoon met dunne lippen gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt niet. Sommige mensen hebben altijd opgetrokken mondhoeken. Ze lijken dus altijd een beetje te lachen. Zelfs als de dieptreurig zijn.
Aan de buitenkant kun je nimmer aflezen hoe iemand van binnen is.
Wat zie je als je naar het gezicht van Dutroux kijkt?
Wat zie je als je naar het gezicht van Cor van Hout kijkt?
Helemaal niets bijzonders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar het gezicht van Cor van Hout kan je enkel en alleen nog maar op foto bekijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens, er zijn zat seriemoordenaars met het uiterlijk van een engel
gedachtens kun je niet zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan best een kern van waarheid inzitten, al neem ik het met een korrel zout.

Ogen zeggen alles. Als je ogen kunt lezen dan kom je een heleboel te weten. Mimiek is genoemd en dit kan ook veel zeggen, maar ogen liegen nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, je hebt gelijk, ogen zeggen veel, maar niet de grote ervan is belangrijk zoals gesteld werd.
Een vriendin van mij doet al een paar jaar op rij verschillende cursussen gelaatkunde. Er wordt gekeken naar de schedel en het gezicht. Dus, staan je ogen ver uit elkaar of heb je een brede neus dat past daar een bepaalde eigenschap of karaktertrek bij. Ik sta normaal helemaal niet open voor dit soort praktijken, maar we hebben altijd veel lol als we samen zijn en soms komt ze echt met hele treffende dingen. Ik weet niet of het allemaal wetenschappelijk bewezen is, maar het is best interessant om er over te lezen en soms sta ik dan versteld van wat er allemaal overeenkomt. Ik heb een link toegevoegd, het blijft aan jezelf natuulijk of je denkt dat het zou kunnen kloppen of niet.

http://www.gelaatkunde.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb op die site gekeken en lees:
*Gelaatkunde is Praktische Mensenkennis !
Gelaatkunde is de taal van de menselijke vorm.
Door de totale vorm van gezicht, schedel en lichaam, kan men via deze leer het karakter van een persoon lezen.etc..*
Ik zou zeggen, laat dat aan psychologen over !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, ik hou me er helemaal niet mee bezig en ben een type die conclusies trekt op basis van feiten. Daarom heb ik ook de laatste regel aan mijn antwoord toegevoegd, dat het aan jezelf is om te besluiten of het zou kunnen kloppen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok :)
Hier zijn vele beweringen over gedaan, maar die hebben stuk voor stuk een hoog borreltafelgehalte.

Er is ook onderzoek naar gedaan, al sinds de middeleeuwen. Denk aan de schedelmetingen om iemands intelligentie te meten, of de doorlopende wenkbrauwen die een misdadig karakter zouden verraden, of de lage schedel die op primitiviteit zou wijzen. Naar aanleiding van al dat onderzoek zijn al die beweringen ontkracht.

Niets van waar dus.

Het enige dat een kleine rol kan spelen, is de reactie van de maatschappij op bepaalde gezichtskenmerken.

Sommige mensen hebben een bepaalde huidplooi bij de mondhoeken, waardoor de mondhoeken een tikkeltje omhoog staan. Of de spiertjes daar zijn bij hun wat korter. Hoe dan ook, die mensen lijken altijd te lachen. Ik ken iemand die dat heeft, en die eens te horen kreeg "haal nou eindelijk eens die grijns van je gezicht", juist op een moment dat hij diepbedroefs was omdat zijn overgrootmoeder was overleden.

Wellicht dat de maatschappij iemand die altijd lijkt te lachen, net wat vrolijker tegemoet treedt dan iemand die toevallig hangende mondhoeken heeft en daardoor altijd lijkt te treuren. Door de continue reacties van de maatschappij gaat je karakter vanzelf een beetje in die richting.

Voor zover dit effect al optreedt, duidt het dus niet op iemands karakter, maar op de invloed van de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je zou aan iemands bijvoorbeeld schattige ogen kunnen zien, dat diegene kwetsbaar is. Of dat zou je dan kunnen gaan denken en misschien is dat helemaal niet zo.
Of als iemand een wijze neus hebt, kun je al snel denken dat iemand slim is. Dat kan best, maar het kunnen ook allemaal vooroordelen zijn.

Dit zijn slechts voorbeelden die ik net bedacht hebt, waar je misschien iets aan hebt.

Maar oordeel niet op uiterlijk. Het is het innerlijk wat telt!