Waarom heeft mijn rechteroog niet dezelfde kleur als mijn linkeroog? Of is dat niet zo? (zie uitleg en foto)

Ik kijk soms in de spiegel en zie dan dat mijn rechteroog bruiner is dan mijn linkeroog. Sommigen vinden dit ook en sommigen weer niet. Maar is dat nu echt zo? En waarom? Heb ik soms een ziekte? Of wat anders? Ik heb een foto van mijn 2 ogen hieronder gezet.

Toegevoegd na 18 uur:
Een geboortefoutje is het niet want een vorig jaar had ik dit nog niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet te zien op die foto, hogere resolutie foto uploaden en foto nog dichterbij nemen.
Kimath
12 jaar geleden
Bijna niet te zien op de foto. Oogkleur hangt ook af van het omgevingslicht. Vriend van mij heeft afhankelijk van het licht blauwe, grijze of groenige ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee dit heb ik al maanden in het donker, in het licht, overal.

Antwoorden (4)

Dat kan ik op deze foto niet zien. Maar een ziekte is het niet hoor. Ik heb een buurmeisje met een bruin en een blauw oog, echt opvallend. Maar beide ogen doen het prima, niks aan de hand.
En er zijn meer van dit soort kleurafwijkingen. Zo heb ik zelf, net zoals mijn vader had, een scheidingslijn midden over mijn buik aan de ene kant ben ik bruiner dan aan de andere kant. Dat komt niet door scheef in de zon te liggen. Je zou het een afwijking kunnen noemen, maar een ziekte, nee dat is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een 'geboortefoutje' maar het is geen ziekte.
David Bowie is er bekend door geworden!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het niet. Een paar maanden geleden heb ik nog eens goed naar mijn ogen gekeken, en toen hadden ze nog de zelfde kleur.
Kimath
12 jaar geleden
Niet zo veel naar je ogen staren joh, is niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Bowie gaat het wel om een oogafwijking, die niets met de kleur van de iris te maken heeft.
Foto doet me denken aan The Lion King.
Een ziekte is het echt niet, ik ben begonnen met ogen zo bruin als die van jou, vanaf mijn pubertijd zijn ze veel groener geworden. Een nichtje van mij heeft één bruine vlek op haar oog (welke verder beide diepblauw zijn).
No worries! Aparte ogen zijn vaak leuk om naar te kijken, gevolg: snel/langer oogcontact met anderen, wat tot een leuke date ofzo kan leiden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een afwijkinkje in een gen, een klasgenoot van mij had 1 bruin oog en 1 groen oog en dat was niet door een ziekte.