mag je als 15jarige ouderen gezelschap houden?

Mijn vriend(18) en ik willen een soort plan opzetten, om eenzame ouderen een beetje een plezieriger leven te laten leiden. Door middel van bijvoorbeeld langsgaan bij bejaardenhuizen, of dan ze kunnen inschrijven om eens per week iets te gaan doen, gewoon gratis, of bijvoorbeeld op woensdag en vrijdag een halfuurtje langsgaan bij ouderen mensen, ook die niet meer goed ter been zijn bijvoorbeeld. Gewoon als vrijwillig

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar mogen wij dan ze meenemen ergens heen? Ook alleen ik samen met een vriendin(16) of moet mijn vriend(18) er dan altijd bij zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

Er zijn senioren genoeg die amper bezoek krijgen. Dus elke week een half uurtje langsgaan zou heel fijn voor die mensen zijn. Even babbelen met een kopje thee.

Het lijkt me het beste om dit in samenwerking te doen met een verzorgingshuis/bejaardenhuis. Een stukje met de rolstoel door de tuin of zo, dat zal wel mogen. Mensen ergens mee naar toenemen, dat wordt een ander verhaal. Er komt veel bij kijken: verantwoording, verzekering, verpleegkundige hulp in noodgevallen....dat kun je maar het beste regelen met het verzorgingstehuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwestie van even met de directie, of de mensen die daar over gaan, binnen je seniorengemeenschap praten.. Dan kan er een hoop! Let maar op.. Zij zullen je ook vertellen of dat kan, ik twijfel er niet over.. Maar denk er ook over na dat het niet altijd even prettig is, ouderen kunnen soms vrij lastig zijn, denk aan demente bejaarden.. Ook niet alle ouderen zijn even netjes en kunnen je misschien vragen of je niet iets wilt bijverdienen als je begrijpt wat ik bedoel.. Ik maak schoon bij ouderen en heb dit al een aantal keer meegemaakt.. Je moet dus goed bedacht hebben hoe je reageert op zown reactie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou inderdaad even met het tehuis overleggen. Als het over ouderen gaat die gewoon thuis wonen kun je ze het natuurlijk ook gewoon zelf vragen. Nouja ik weet er niet zoveel van maar ik vind het in ieder geval een fantastisch idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel leuk idee! Je kunt eens bij een verzorginghuis in de buurt informeren of ze vrijwilligers nodig hebben voor een spelletje, wandeling en gewoon een gezellig bezoekje. Je kunt niet zo maar op eigen houtje bij iemand binnen lopen ook al bedoel je het nog zo goed. Veel mensen zijn gesteld op hun privacy. Afspraken maken met iemand van de directie of een leidinggevende over wat, hoe, met wie en wanneer is zeker aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sympathieke meid ben je ;-)
Heb zelf in de zomervakantie van 2005 (ik was toen 15), ook vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardentehuis. Dat deed ik samen met een vriendin (we kregen te veel zakgeld :P ).

Was echt super-leuk: koffie,- en thee rondbrengenSympathieke meid ben je ;-)
Heb zelf in de zomervakantie van 2005 (ik was toen 15), ook vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardentehuis. Dat deed ik samen met een vriendin (we kregen te veel zakgeld :P ).

Was echt super-leuk: koffie,- en thee rondbrengen, begeleiden bij de bingo, gewoon een praatje maken in het algemene gedeelte, de was sorteren en rondbrengen en ja, ook de vaatwasser in,- en uitruimen.

Maar op 15-jarige leeftijd -is ons toen verteld- mag je officieel niet alleen op stap met ouderen. Veel gezeur zal ik je besparen, maar het mag gewoon niet.

Toegevoegd na 52 seconden:
Haha, ik zie dat ik twee keer sympathieke meid ben je heb geschreven. Ik ben slaperig. Lang leve slapeloosheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er bij jullie geen vrijwillige vacature bank ofzo want die kunnen alles goed regelen. Ik heb het via hun gedaan omdat je dan ook via hun verzekerd was en hun bemiddelen tussen jou en het verzorgingshuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat super van jullie. Gewoon doen er zijn zoveel mensen die op jullie zitten te wachten. En even overleggen met de heer of mevrouw wat zij leuk vinden om te doen.
Heel erg bedankt dat jullie dit willen doen ik weet zeker dat jullie er veel geluk mee brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst even zeggen dat ik het een geweldig initiatief vind. Ik werk zelf in de zorg, maar voor echt aandacht is geen tijd meer. Ikzelf denk dat het wel mag, maar moet je jezelf wel officieel als vrijwilliger aanmelden. Je moet dan een bewijs van goed gedrag aanvragen bij de gemeente, en die wordt door veel zorginstellingen terug betaald. En bij eenzame mensen in de buurt, mag je voor mijn gevoel gewoon gaan helpen. Ik wens jullie heel veel succes, en hoop dat meer jongeren jullie zullen volgen in dit sterke plan. Heel veel liefs, Gea.