Kan je uitwendig allergies zijn en inwendig niet?

beetje raar gesteld misschien maar er is mij iets raars opgevallen.
als we patat eten of iets waar mayo opzit, en mijn zoon smeert de helft uit klungeligheid op zijn gezicht verdwijnt het vanzelf (alsof het intrekt) en word het een grote rode vlek. precies waar de mayo allemaal gezeten heeft.
hij heeft geen diaree daarna of lijkt pijn te hebben.
ook als ik met een doekje naast hem ga zitten en het weghaal wanneer het op zijn wang komt word het toch ligt rood roze achtig.
het jeukt niet en doet hem ook geen pijn.
na 10 minuten is het weg.
ik zal het natuurlijk ook aan een arts vragen. maar ben even benieuwd of iemand dit fenomeen kent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ik ken het fenomeen, mijn zoon heeft een koemelk/kippenei-eiwit allergie en als we, als test destijds aangeraden door de kinderarts, melk in de buurt smeren van zijn mond krijgt hij een rode vlek die na een paar minuten weer verdwijnt. Ook als wij bijvoorbeeld een softijsje hebben gegeten en wij kussen hem daarna op de wang zie je even later een rode vlek, kwamen we bij toeval achter.

Het kan best dat alleen de huid reageerd en verder niets. Hou ook zijn gedrag in de gaten want als mijn zoon een verboden middel heeft gehad wordt hij ook drukker en afweziger.

Als je verder geen klachten hebt, geen diarree of obstipatie en of benauwd wordt, kun je het straks aangeven bij het consultatieburo of bij de huisarts. Een bloedtest zullen ze bij alleen deze klachten niet zo snel doen, maar mocht hij ooit moeten bloedprikken kun je vragen of ze het meenemen in de test. Overigens kan een bloedtest wel vals negatief zijn, dat wil zeggen dat het niet in het bloed wordt aangetoond maar wel degelijk aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ons lichaam geeft telkens weer signalen wat wel en vooral wat niet goed voor ons is.
We zijn het alleen vergeten dat die signalen er zijn.
Iets in de mayo is niet goed voor je zoon en zijn lichaam laat dat zien door een rode vlek te krijgen.
Vaak zijn het ook bultjes , pukkels, vlekken , steenpuisten, ontstekingen, diaree, verstopping, moe zijn, niet kunnen slapen, hoofdpijn enz. enz. die wijzen op een allergische of andere reactie van het lichaam
Als mensen het beter zouden begrijpen dan zouden ze er ook meer rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan dat je kind een hele gevoelige huid heeft, maar het kan ook een allergie zijn. dat kun je nooit zeggen zonder dat je hebt laten testen. dus op GV kan niemand je dat met zekerheid zeggen.

je hebt 2 soorten allergietesten: met de krasjes en de bloedtest. als die beide een uitslag geven is het 100% zeker een allergie.

als je er (meer) hinder van krijgt, zul je toch langs de huisarts moeten gaan voor een doorverwijzing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter heeft hetzelfde, maar dan met de gele saus van de Mac Donald's. Ik bedoel dan die saus die je bij de frites krijgt in die plastic kupjes. Nu is het zo dat ikzelf allergisch ben voor verschillende dingen en ik weet dat mijn kinderen dan 40% kans hebben om ook een aanleg voor allergie in zich te hebben. Wanneer je deze aanleg hebt en je komt maar genoeg met een bepaalde stof in aanraking, dan kun je er op een gegeven moment allergisch op gaan reageren. Dus het is heel goed mogelijk dat jouw zoon op een gegeven moment ook nog andere allergieën gaat ontwikkelen. Kan wel, hoeft niet. Komt het ook in jullie familie voor? Ben jijzelf bv. ook allergisch voor het één of ander of heeft iemand in de familie eczeem of hooikoorts? Is namelijk allemaal "familie"van elkaar. Ik bedoel hiermee dat dit ook allergieën zijn. Heb jijzelf bv. eczeem, dan is het mogelijk dat je kind bv. hooikoorts ontwikkeld ooit.

Toegevoegd na 5 minuten:
En nog even over jouw vraag:
Zover ik weet zijn wij in ons gezin alleen uitwendig allergisch en inwendig niet. Ikzelf heb hooikoorts, eczeem en ben allergisch voor nikkel, katten en cavia's. Waarschijnlijk omdat wij thuis vroeger altijd katten en cavia's hadden. Want nogmaals, het is een aanleg die je hebt. Kom je maar genoeg met een bepaalde stof in aanraking, dan reageert je lichaam hier op een bepaald moment misschien wel op. Zover ik weet, hebben wij geen inwendige allergieën. Nog niet! Ik weet niet of ik hier ook gevoelig voor ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, dat heet contactallergie; dat geldt ook voor mensen die, net als ik, allergisch zijn voor bepaalde metalen zoals nikkel op hun huid.