valt de groente postelein onder de kiemgroenten die onder de 'verdachte' groenten vallen in het kader van de vergiftiging in Duitsland e.d.

aan de postelein die ik zojuist in huis heb gehaald zitten ook dunne wortels......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Postelein is geen kiemgroente en valt niet onder verdachte groenten.

Er is ook in het algemeen geen EHEC op verschillende kiemgroenten gevonden. Er is een niet dodelijke variant van EHEC gevonden op rode bieten kiemgroente. Dat is dus ook niet de specifieke bacterie die de ernstige ziekteverschijnselen of de dodelijke gevallen veroorzaakt in Duitsland.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tot nu toe blijkt de bron van de besmetting te liggen bij taugé. Het laatste artikel hierover in de bron van de NOS

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens zitten aan alle planten dunne worteltjes en alle planten zijn ooit kiemplantjes geweest (althans, die uit een zaadje kwamen).

De paniek wordt door alle berichten alleen maar groter, voor en belangrijk deel omdat er vele valse berichten zijn en de grote media aandacht, maar ook omdat men uit voorzorg adviseert om geen kiemgroenten te eten.

Ik vind dat een heel erg schadelijk advies en vind de grap van Fokke en Sukke dan ook erg toepasselijk.

EHEC is de naam van een Escherichia coli bacterie. Deze bacterie komt zeer veelvuldig voor. Deze bacterie zorgt zorgt in veel gevallen voor voedselvergiftiging. De meest gebruikelijke besmettingsbronnen zijn: niet goed verhit of rauw vlees, niet gepasteuriseerde melk of vruchtensappen en rauwe groenten. Jaarlijks zijn er volgens schattingen in de Verenigde Staten alleen al gemiddeld zo'n 73.000 gevallen, waarvan 61 dodelijk.

Dit dus geheel buiten de recente gevallen in Duitsland, waarbij er een gevaarlijke variant is van Escherichia coli. De gevonden stam (variant) op de taugé maakt in tegenstelling tot de meeste Escherichia coli bacterién erg veel giftige stoffen aan.

Het Duitse weekblad Der Spiegel meldt dat op de boerderij in Nedersaksen waar de verdachte taugé vandaan kwam, voor het eerst ook sporen van de bacterie zijn gevonden.

Zie ook de video van de NOS.