Over het algemeen zie je dat niet aan iemand maar je kunt het wel heel goed merken aan iemand. Soms kun je het wel zien en dan meestal aan kledingstijl, haarstijl, make up en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de mannetjes puber geldt vaak de broek halverwege of lager op de kont dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
haha :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahah +
Lichamelijk verander je ook, toch zijn deze veranderingen slecht te zien. Denk aan, bij mannen (spier)groei haargroei, groei van de geslachtsdelen en bij vrouwen het ontstaan van vrouwelijke vormen (en ook haar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je je afvraagt of je een puber bent... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondoordachte en impulsieve beslissingen nemen. Niet over de gevolgen nadenken, Kledingstijl, jeugdpuistjes, verandering van het lichaam en beginnende haar/baardgroei

( hiermee bedoel ik niet dat het voor alle pubers geld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LICHAMELIJKE VERANDERINGEN
"Vanaf een jaar of tien beginnen jongens en meisjes zowel in lengte als in gewicht toe te nemen. Meisjes over het algemeen iets eerder dan jongens. Het jaar voor de puberteit is de groei het hevigst. Dit noemt men de groeispurt. Tijdens de groeispurt treden er nog meer veranderingen op. Deze hebben betrekking op ledematen en zijn voor jongens en meisjes verschillend."
*Bij meisjes
- De lengte van de vagina verdubbelt ongeveer tot 7,5 tot 12,5 cm.
- De eierstokken worden groter en de eileiders worden langer, ongeveer 7,5 tot 10 cm.
- De borsten ontwikkelen zich. Dit kan in het begin pijnlijk zijn. Dit begint ongeveer vanaf het 11e levensjaar.
- Het lichaamshaar groeit: schaam- en okselhaar verschijnen en komt er meer haar op de benen (beenhaar) en soms armen.
- Circa 2 tot 2,5 jaar na het opkomen van schaamhaar vindt doorgaans de eerste menstruatie (menarche) plaats. Dit is tevens de periode die wordt aangegeven als het begin van de puberteit bij meisjes.
- De schaamlippen worden groter.
De heupen worden breder.
- Er ontstaat een dikkere onderhuidse vetlaag

*Bij jongens
- De zaadballen groeien en ze gaan lager hangen.
- De penis groeit: eerst langer en daarna dikker.
- De stem wordt zwaarder (baard in de keel). In deze periode kan de stem overslaan.
- De eerste zaadlozing vindt plaats: soms door een natte droom, maar doorgaans door masturbatie.
De schaamstreek wordt donkerder van kleur.
- Het lichaamshaar groeit: schaam-, okselhaar en baardhaar verschijnen, en haar op benen (beenhaar) en armen groeit. In een later stadium verschijnt er ook lichaamshaar op eventueel borst, rug en buik.

PSYCHISCHE VERANDERINGEN
In de puberteit vindt een belangrijk deel van de bewustwording, en daardoor van de persoonlijkheidsvorming, plaats. Men voelt zich vaak onzeker over zichzelf wat frustrerend kan zijn. Hierdoor ontstaan vaak conflicten met de ouders en de omgeving.
Bij de meeste mensen komt het, bij een goede begeleiding, uiteindelijk tot een volwassen persoonlijkheidsvorming.
De kinderen zelf realiseren zich ook dat ze lichamelijk volwassen worden. Ze beginnen dan al snel met 'experimenteren' met hun lichaam. Dit leidt doorgaans tot masturbatie. Op de middelbare school krijgen pubers vaak ook langdurige (seksuele) relaties. Hierdoor is de gemiddelde leeftijd van ontmaagding gedaald.

Kijk ook eens op de puberteit-startpagina. Genoeg links voor meer informatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gaat zoeken naar je eigen identiteit. Je gaat je afvragen wie je eigenlijk bent, en als je dat in de gaten hebt, dan ga je je ook nog eens heel erg hier tegen verzetten. En niet alleen tegen je eigen identiteit, maar tegen de hele wereld (ouders e.d.) die het niet snappen.Maar wees gerust... het gaat over.

Toegevoegd na 3 minuten:
Soms merk je het zelf niet eens, maar je omgeving wel!