Hoe komt het eigenlijk dat je in het algemeen van het roken van een sigaret beter naar het toilet kunt?

Met 'naar het toilet gaan' bedoel ik natuurlijk nummer 2, de ontlasting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

‘Nicotine zorgt ervoor dat er een verslapping optreedt in je sluitspieren’, zegt rookonderzoeker Onno van Schayck van de Universiteit van Maastricht. ‘Daardoor voel je eerder aandrang om naar de wc te gaan. Maar het werkt ook de andere kant op. De sluitspier bij je slokdarm verslapt eveneens en daardoor hebben rokers vaak meer las van opkomend maagzuur.’ Maar sigaretten hebben meer hinderlijke uitwerkingen op de maag. ‘Roken heeft ook invloed op het slijmvlies en zorgt ervoor dat de doorbloeding van je darmen minder wordt. Je krijgt daardoor eerder last van je maag’, aldus Van Schayck. ‘Mensen met een zwakke maag, zoals Ziekte van Crohn-patiënten, hebben veel meer klachten wanneer ze roken. Verder zie je vaak dat het spijsverteringsproces zich moet herstellen zodra mensen stoppen met roken. Zij hebben dus meer last van verstopping.’
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De een heeft het van roken, de ander van een kopje koffie. Het roken of koffie nuttigen is een moment van ontspanning. Doordat het lichaam ontspant, ontspannen de darmen zich ook.
Mensen die moeite hebben om naar de wc te gaan wordt ook wel eens aangeraden om te zuchten. Door te zuchten ontspan je en dat kan helpen het afgaan makkelijker te maken.
(Waarschijnlijk is dat ook de reden dat een verloskundige zegt dat je tijdens de bevalling op sommige momenten moet zuchten)