is er ooit iemand geweest die van een (hoge) dwarslaesie is genezen?

een vriend van me is tijdens een ongeluk jaren terug verlamd geraakt. Nu is hij onder behandeling bij iemand waardoor hij tintelingen in zijn benen voelt. Echt te gek :)
nu vroeg ik me af of er gevallen van bekend zijn die volledig zijn genezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat fijn voor hem! En voor jou ook!
Hoop echt dat het zo is, heb er geen verstand van.
Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat is idd echt te gek! Heel veel sterte voor jullie beide, en ik hoop voor jullie dat hij geneest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hopen we allemaal. niet te hard hopen want het is maar een beginnetje, maar mensen kunnen veel meer dan dat we denken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herbalrebel , waarom denk ik direct dat het met handoplegging te maken heeft?
of zit ik er naast?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij krijgt een reiki-behandeling, Ed :) Erg veel zit je er niet naast, de energie die daarbij vrijkomt is enigszins vergelijkbaar

Het beste antwoord

Voor zover ik weet is nog nooit iemand van een volledige dwarslaesie genezen. Er is echter wel verschil tussen een volledige en een gedeeltelijke dwarslaesie.
Bij een dwarslaesie is sprake van schade aan het ruggenmerg, waardoor zenuwbanen beschadigd zijn. Er zijn zenuwen die signalen van het lichaam naar de hersenen sturen, die zorgen ervoor dat je prikkels kunt voelen (sensibele zenuwen). Ook zijn er zijn zenuwen die de signalen van de hersenen naar het lichaam sturen en die zorgen ervoor dat je je lichaam kunt besturen, bewegen (motorische zenuwen). Bij een gedeeltelijke dwarslaesie zijn er soms nog (sensibele) zenuwbanen intact. Hierdoor is het soms mogelijk nog wel wat te voelen onder het niveau van de dwarslaesie. Een echt herstel van een dwarslaesie, in de zin van herstel van de motoriek, is echter helaas (nog) niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De site die ik heb gevonden geeft wat informatie hierover. Bij puntje 7 staat dat een dwarslaesie nog niet te genezen is, maar in de toekomst misschien wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tintelingen zijn een teken dat er mogelijk sprake is van een licht herstel. Het is een begin. Hoe het zich verder ontwikkeld kan je nu nog niet zeggen maar het is zeker hoopvol. Hoop op meer. Spannend! Welke behandeling krijgt hij en hoe is hij verlamd geraakt? Lees hem The Secret voor (ken je dat boek?). Dat geeft veel hoop en kracht.
Er zijn wel eens mensen van een hoge dwarslaesie genezen, misschien zelfs volledig. Tot nu toe wel zeldzaam. Nieuwe stamceltherapie geeft hoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is jaren terug bij een duik-ongeluk verlamd geraakt. de behandeling die hij krijgt is Reiki.
spannend is het zeker! ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkeling
+1, bedankt voor je antwoord
Het ligt eraan of je een complete dwarslaesie hebt of een incomplete. Incompleet betekend dat het ruggenmerg niet compleet is afgesneden of doorbroken waardoor herstel wel mogelijk is. Als het ruggenmerg compleet is doorbroken door tumor of door een breuk dan zal het niet meer herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er was hier sprake van zo'n heftige klap op de nek en de rug (duik-ongeluk) dat de banen in het ruggenmerg onderbroken worden. 'Onder de gordel' (vanaf de onderrug) voelt hij niets, daarboven wel, daar heeft hij nu ook grote spierkracht ontwikkeld