Ha, die Catcher;

Nee, hooguit zijn er mensen die hun emoties sterk onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Mensen die een foutje in de hersenen hebben of b.v. een ongeluk hebben gehad daar is het bij mogelijk dat hun emoties "uitgeschakeld" worden. Zo heb je ook mensen die geen gevaar inzien of geen pijn voelen of geen gezichten herkennen. Verzin het maar en ergens in de wereld heeft iemand het wel. Maar "normaal" gesproken heeft iedereen wel emoties :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik me niet voorstellen. IEDER mens wil af en toe lachen, huilen, blij zijn, meeleven, zorgen voor etc.
Zonder enige emotie moet er iets aan de hand zijn. In coma liggen of zo.

Je kunt je gevoelloos opstellen. Maar dan moet je met kracht je emotie onderdrukken. Je hebt ze dan , die gevoelens, wel maar je wilt ze niet toelaten. Maar in de kern zijn die emoties wel aanwezig. Triest als je zo moet/wilt leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, ik zou zeggen "welkom bij mij", maar nee, ook dat is overdreven. "emoties - emotions" verwijst naar de term bewegen in die talen en het gaat in zekere zin over de kern van het leven, namelijk een wezen dat gaat bewegen waardoor andere wezens die kunnen registeren even schrikken en zeggen: "Het leeft!"

Zelfs in die paar gevallen waar en of meerdere van de emotionele centra geraakt wordt, kun je niet eenduidig zeggen dat die mensen geen emoties hebben. De persoonlijkheid kan er wel door veranderen (zoals dat geval die bij een ontploffing een staaf door het voorhoofd kreeg en na de operatie net agressief en opvliegend bleef tot aan zijn dood versus zeer rustig daarvoor).

Ik word bijvoorbeeld meer beschreven als "een robot met een glimlach" door mijn zoon, maar hij kent mijn emoties. Mijn spartaanse opvoeding gaat echter wat tegen de huidige opvoeding in, waarin pijn moet vermeden worden, gevoelens als belangrijk worden geacht, maar wees eens eerlijk: Hoe sta je 's morgens beter op? Met zelfmedelijden omdat je je eenzaam voelt, of als je gewoon zonder meer je bed uitspringt omdat je als onbaatzuchtige vader/moeder moet werken of moet trainen? Nee, ook een blindegeleidehond (in mijn ogen een van de meest intellectuele wezens op aarde), dragen zelfs een bordje "do not touch" en dit om te vermijden dat ze (net zoals een man als ik) hun verstand kwijt raken en minder functioneel worden. Ook mieren en bijen vertonen hetzelfde functionele gedrag en kennen geen lange aanrakingen, behalve bij de koninginnemier en de koninginnebij tijdens de bevruchtingsrituelen.

Ik kwam zo ook tot de bevinding dat "een man op zijn best is als hij zijn verstand verliest". Ik antwoord hier niet mee op de vraag of ik dikwijls mijn verstand verlies... Ik denk eerder dat ik op mijn best ben als ik zwijg en dat is wellicht nooit van mijn leven.

Hopelijk zorgt het antwoord hierop dat je de onderliggende emotionele vraag kunt beantwoorden, want op zich heeft het niet veel nut om te weten of er mensen bestaan zonder emoties. Wellicht bedoel je of je dan gek wordt, crimineel enzomeer. Ik denk gewoon dat je erg onmenselijk overkomt als dat zo is.

De film Bicentennial man eens bekijken anders met mijn favoriete acteur Robin Williams, hoe een geavanceerde robot besluit om mens te worden en het lijkt er daar op dat de emoties worden toegewezen aan de onvolmaaktheid en vooral tijdelijke leefduur van ons stofwisselingssysteem. Mooie these!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen zijn heel erg goed geworden in het verbergen van hun emoties. Er is ook een gezegde: stille wateren hebben diepe gronden.
Vaak worden emoties (de ware emoties) verborgen onder een andere emoties. Zo zit er vaak de emotie verdriet onder de emotie boosheid, woede en zelfs vrolijkheid. Sommige mensen lachen hun negatieve emoties weg. Ze lijken altijd vrolijk, maar in de diepte kan er iets heel anders schuilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn stoornissen waarbij een (groot) deel van de emoties verdwenen zijn zoals gevoelsblindheid (ontbreken van de meeste emoties), alexithymie (o.a. moeite onderscheiden van emoties van fysieke reacties, moeite beschrijven en onderscheiden gevoelens).
Er zijn ook stoornissen waarbij bijvoorbeeld empathie ontbreekt (psychopathie).
Zo zijn er wel verschillende stoornissen waarbij emoties gedeeltelijk verdwenen zijn maar voor zover ik weet, blijft er altijd wel een restje over.
Echte robots bestaan bij mijn weten niet. Maar ik zal even zoeken en als ik iets vind, zet ik het erbij.