Ik heb heimwee hoe kan ik dat stoppen

Ik ga binnenkort op kamp voor 1 week ! En ik ga voor de 5 de keer , maar steeds pieker ik over heimwee naar huis..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Had ik ook, ik ben er nu "deels" overheen gegroeid, het geen wat ik het beste kon doen is het over je heen laten komen en van de leuke dingen extra genieten.
Op momenten dat je het moeilijk krijgt, probeer met vrienden/vriendinnen op te trekken zodat het toch nog leuk word. Zelf luisterde ik 's avonds ook muziek als ik het lastig had en de rest sliep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gevoelens uiten. Misschien schaam je je voor je verlangen naar thuis en vertel je daarom niets aan anderen. Maar het opkroppen van gevoelens versterkt juist het ellendige gevoel

Wees actief en verken de omgeving. Passiviteit en niets doen werkt averechts.

Neem spullen mee uit je vertrouwde omgeving om de overgang naar een vreemde omgeving te versoepelen.

Beslis mee over de vakantiebestemming. Heimwee slaat eerder toe als je zelf geen invloed hebt gehad op wat er gaat gebeuren.

Zoek emotionele steun. Een assertiviteitscursus of het aanleren van sociale vaardigheden kan een steuntje in je rug zijn.

Kom achter de oorzaak van je heimee en probeer die weg te nemen.

Probeer een paar gewoontes van thuis aan te houden. Ontbijt bijvoorbeeld op vaste tijden, of maak ook op vakantie je dagelijkse ommetje.

Besef dat in de meeste gevallen de heimwee na een paar dagen wel over gaat. Blijf dus positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heimwee is iets waar je niets aan kan doen, het zit in je en je bent lang niet de enige die hier last van heeft of ooit heeft gehad. heimwee kan zo erg zijn dat je er zelfs echt ziek van kunt worden.

Als je wilt kun je er wel een aantal dingen tegen doen;
Schaam je er niet voor en uit je gevoelens. Het is geen aanstellerij en er zijn meer mensen die er begrip voor hebben dan je denkt! Het opkroppen van je heimwee gevoel versterkt je ellendige gevoel juist.
Neem spullen mee uit je vertrouwde omgeving.
Wees actief en onderneem dingen, verken de omgeving enz. Passief zijn en niets doen werkt averechts.
Besef dat meestal het ergste gevoel na enkele dagen verdwijnt. Blijf dus positief en probeer de leuke kanten te zien van zo'n kamp, want er zijn genoeg dingen waarom je kan lachen toch?

Wat je niet moet doen;
Je terugtrekken en afsluiten voor iedereen.
Thuis verheerlijken. Stel je open voor je nieuwe omgeving.
je verdriet op je omgeving afreageren, zonder te vertellen wat er aan de hand is.
Drie keer per dag naar huis bellen.
Gevoelens opkroppen of je schamen voor je heimwee.
Passief gedrag vertonen.

Echt, bedenk dat het alleen maar goed is om af en toe een paar dagen van thuis weg te zijn. Je zult er toch langzaam aan moeten wennen dat je niet je hele leven thuis zult zijn en dat je hoort 'uit te vliegen'.
Ik hoop dat je iets aan mijn tips zult hebben en wens je dan ook een hele leuke tijd op kamp en sterkte op toch in het begin moeilijke momentjes.
amc