Wat gebeurd er als je bloed van een ander bloedtype krijgt

Dus bijv je hebt type o positief en krijgt bloed toegediend van type a positief

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (4)

Dat kan dus niet (jouw vorbeeld)
je bloed zou gaan klonteren en dat leidt tot hartinfarct hersenprop etc je zou dood gaan door verstopte bloedvaten

de enige bloedgroep die aan alle ander bloed kan geven is O Neg
maar hij kan dus zelf alleen maar O neg ontvangen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom ben ik met mijn O neg, zo populair bij de bloedbank :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet als je rhesus negatief bent SterreHemel
Dat ligt aan je eigen bloedgroep en die van het bloed dat je toegediend krijgt. Als je het bloed van een verkeerde bloedgroep krijgt gaat je bloed klonteren.
op deze afbeelding zie je welke bloedgroepen wel en niet samengaan.
http://www.kijkopkunst.be/assets/natuurwetenschappensite/natuurwetenschappen/bloedtransfusie.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is O - voor iedere bloedgroep bruikbaar en is het de andere bloedgroepen (A, B en AB) niet uitwisselbaar zijn.
Ik heb B - en kan dat alleen aan B - geven. In Nederland heeft maar 1% die bloedgroep. Alle anderen kunnen aan een transfusie met mijn bloed bezwijken en zelfs overlijden. Ik heb familieleden met A + en dat is niet uitwisselbaar. A en B verdraagt elkaar zeker niet.
Ik ben dus gestopt als bloeddonor, omdat er weinig vraag is naar mijn bloed.

Ik heb er hier ooit een vraag over gesteld i.v.m. erfelijkheid. Als een zwangere vrouw met een negatieve resusfactor bijvoorbeeld zwanger is van een kind met een positieve resusfactor dan maakt het lichaam van de vrouw anti-stoffen aan. Bij een volgende zwangerschap kan dit een miskraam tot gevolg hebben. Op medisch gebied is dit echter heel goed op te lossen via een injectie als die op tijd wordt gegeven. Dat is een afgeleide van jouw vraag, maar heeft er wel mee te maken.

Ik heb als bron een link naar wikipedia toegevoegd waarin het heel duidelijk m.b.v. een schema is uitgelegd.
Daarin staat beschreven welke bloedgroepen elkaar verdragen in termen van ontvanger en gever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bloedgroep A hebt kan je bloed ontvangen van iemand met bloedgroep A of O.
Als je bloedgroep B hebt kan je bloed ontvangen van iemand met bloedgroep B of O.
Als je bloedgroep AB hebt kan je bloed ontvangen van iemand met bloedgroep A,B,AB of O.
Als je bloedgroep O hebt kan je bloed ontvangen van iemand met bloedgroep O.
Als je bloed ontvangt van iemand met de verkeerde bloedgroep dan gaat je bloed klonteren en dan heb je een heel groot probleem.
Volgens mij hoeft er met de rhesusfactor geen rekening gehouden te worden, maar dat weet ik niet zeker.