Krijg je grotere handen of dikkere vingers wanneer je veel met je handen werkt? Of is dit een fabel?

Mijn broertje zegt dat hij grotere handen en dikkere vingers heeft omdat hij hard werkt. Zelf denk ik gewoon dat dit komt omdat hij een jongen is en ik een meisje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.9K

Het beste antwoord

Ja, maar ze groeien maar een heel klein beetje. Dat komt omdat de spieren dan groeien en groter worden. de hand waarmee je schrijft is trouwens ook ietsje groter omdat je die vaker gebruikt. Meet de polsomtrek maar eens van beide handen. Welke is het grootst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is slechts een klein beetje waar. Heel ietsjes groter worden handen die veel gebruikt worden namelijk wel. Dat is bijvoorbeeld te zien bij een cellist. De hand waarmee die de grepen op de snaren maakt blijkt namelijk in de loop der tijd iets groter te zijn geworden dan de hand die de strijkstok vasthoudt of de snaren tokkelt.
De kans dat jouw broer grotere handen heeft dan jij is groter door het feit dat hij een jongen is dan doordat hij zulk zwaar werk met z'n handen doet. Je hoeft niet bang te zijn dat jij ook zulke handen zou krijgen als je hetzelfde werk deed.
Amadea
12 jaar geleden
Als je veel met je handen werkt, dan zullen de spieren in je vingers sterker ontwikkeld zijn, en heb je dus dikkere vingers. Kijk bijvoorbeeld maar eens goed naar bouwvakkershanden.
jc54