aders tijdens trainen biceps?

als ik mijn spieren train zie ik aders naar boven komen, ze komen met de dag verder naar boven liggen nu bijna boven mij huid.
hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Door veel te trainen worden je spieren dikker en deze drukken je aders meer omhoog. Je hebt dan denk ik ook geen vetlaag op je biceps en hoe dunner de huid is, hoe eerder de onderhuidse aders naar boven komen te liggen.
Door het pompen worden ze ook goed doorbloedt en dit wordt steeds beter zichtbaar.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus dat is iets goeds tog??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou... wanneer jij denkt dat dat goed is... is het voor jou goed.
Ik had dat vroeger ook, van 'gewoon' veel sporten (geen specifieke krachtsporten). Nu heb ik varices (spataderen). Volgens de fleboloog (aderarts) kan dat zijn ontstaan door die opliggende aderen van toen.
amc
12 jaar geleden
Het bloed in je aderen zorgt voor de toevoer en van voedingsstoffen en zuurstof naar je spieren en voor afvoer van afvalstoffen en CO2 uit je spieren. Tijdens de training wordt dit proces door het grote energieverbruik van je spieren versneld. Het gevolg is een grote hoeveelheid bloed in je aders. Dat zie je dan weer als gezwollen aderen. Na je training gaat dit nog even door dus blijven je aderen ook nog gezwollen. Een normaal proces dus. Het is bij de een wat beter zichtbaar dan bij de ander. Als het goed is , zijn ze de volgende dag weer weg.
Allardo@Spataderen ontstaan wanneer de kleppen van je vaatwanden niet goed meer functioneren, zodat het bloed
terugstroomt of in de wanden blijft staan. Meestal zitten ze in de benen of in de vorm van aambeien. Spataders zijn niet gevaarlijk, ze kunnen zelfs om cosmetische redenen of vanwege het ongemak worden verwijderd door een chirurg. De oorzaak is meestal onbekend maar er zijn vermoedens; Een chronische obstructie in een ader kan de oorzaak zijn, erfelijke factoren spelen een rol en andere risicofactoren zijn; langdurig staan/zitten, overgewicht , gebrek aan lichaamsbeweging en ouderdom.