Is e-roken daadwerkelijk gezonder dan 'gewoon roken'? (+ een aantal andere vragen)

Ja ik schaam me er een beetje voor, maar ik heb toch wel een aantal vragen over elektronisch roken.

De allerbelangrijkste vraag: is het daadwerkelijk (veel) gezonder dan echt roken.

En nog wat vragen:
- Ik vind het ronduit gênant als zo'n ding er zo anders uitziet dan een 'echte' sigaret. Dan voel ik me een beetje raar of zo. Kan dat niet echt uitleggen. Is er een die gewoon exact op een echte sigaret lijkt.
- Weten jullie enkele wetenschappelijke artikelen te vinden over het e-roken.
- Zijn er enkele ervaringsdeskundigen met e-roken.
- Genieten de desbetreffende ervaringsdeskundigen ook van het e-roken?
- Welke merken worden aangeraden?

Toegevoegd na 37 minuten:
en nog even mezelf verdedigen, voor de durfal die vind dat ik mezelf moet schamen en vind dat ik aandachtstekort heb (waar baseert hij/zij dat op, ik ben blij dat ik eens een avondje voor me alleen heb ;-) )

Ik heb een eetstoornis (combinatie van anorexia nervosa/boulimia nervosa) die ook al enige schade heeft toegebracht en ik wil zo goed als mogelijk met mijn gezondheid omgaan, maar toch ook wel een beetje genieten.
Overigens schaam ik mij niet voor het feit dat ik een eetstoornis heb en dat ik dit openbaar zet. Ik ben namelijk hard aan het vechten en het gaat steeds beter : - )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
K*t ik gaf antw. Maar Wou hier typen, sorry :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt niet uit :) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag!
Ik wil zo'n Supersmoker/Partysmoker voor mijn broertje aanschaffen want die jongen rookt echt te veel!
Ben benieuwd naar alle antwoorden, misschien wordt ik er ook wat wijzer van.
Maar het is toch in ieder geval zo dat zo'n elektronische sigaret niet kankerverwekkend is omdat er geen teer inzit?
De teer is kankerverwekkend(correctie: KAN kankerverwekkend zijn) en Nicotine verslavend.
Elektronisch roken is dus zeker weten minder schadelijk dan gewone sigaretten.
Dus:Als je je gezondheid voorop stelt, wat maakt het dan uit dat je ziet dat het een nepsigaret is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de e-sigaret (heb ik gelezen) kan, maar hoeft geen nicotine te zitten en van teer is sowieso geen sprake. Ik raad je aan om het bericht van Marleen te lezen!
Amadea
12 jaar geleden
Gewoon roken is hoe dan ook níet gezond, dus het kan niet dat e-roken gezonder zou zijn. Maar het is wel zo dat e-roken minder ongezond is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je je schamen voor zo'n vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dit allemaal eens doorlees, krijg ik bijna weer zin aan een sigaret (e-sigaret dan) Maar na 2,5 jaar helemaal clean, toch maar niet, maar ik volg de vraag wel even, als ik dan bv met oud en nieuw toch 1tje wil roken, weet ik welke het meest gezond/minst schadelijk is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena ; supersmoker raad ik je 100 % af, Partysmoker is een betere keus. Kameleon is een stevig rookapparaat, de RPS een redelijk functionerend maar veel kleiner (minder krachtig) model. Hij verkoopt ook de EGO, maar wel voor een gemiddeld hoge prijs, maar met uitstekende garantie. Die is echter op diverse plekken goedkoper te vinden. @Wiccalife : het minst schadelijk ligt niet aan het model sigaret (hoewel je met een kanon meer damp binnenkrijgt dan met een kleintje), maar aan de vulling. Die met 0 % nicotine is uiteraard de beste keus. Als je echter niet meer rookt, zou ik er denk ik niet meer aan beginnen. Het is en blijft toch, hoe je het ook wendt of keert, thee drinken voor een koffieleut. Kan best een keer, kan zelfs heel goed langdurig, maar het blijft een net niet helemaal volwaardig alternatief.

Het beste antwoord

Ja, E-roken is inderdaad minder slecht dan gewoon roken. Je kunt namelijk zelf de nicotinedosis bepalen (en kiezen voor nul of heel weinig), en alle andere giftige stoffen krijg je gewoon niet binnen, want die zitten er niet in.

De beste elektrische sigaretten die tegenwoordig op de markt zijn, leken totáál niet op echte sigaretten, en zijn leuke gadgets waarmee je prima voor de dag kunt komen. Ik rook inmiddels al bijna 4 jaar elektrisch op plaatsen waar je niet mag roken, en dat bevalt me uitstekend. Ik ken uit het circuit erg veel mensen die overigens die hele vier jaar al niet meer roken en alleen nog elektrisch roken of helemaal hebben afgebouwd.
(maar ook een hoop die het e-roken hebben gelaten voor wat het is, hoor).

Het beste kun je je op één van de gebruikersfora over elektrisch roken (ja, die zijn er !) een beetje inlezen, en uiteraard kun je daar ook terecht met je vragen. Op het forum uit de link is ook zo veel mogelijk van wat er beschikbaar is aan gegevens verzameld (al is dat nog altijd schrikbarend weinig). De politiek durft er blijkbaar nog steeds niet echt aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op dit moment zou ik trouwens een Ego aanraden, en wel van www.wegwerpsigaret.com ; verreweg de goedkoopste, en in veel leuke kleurtjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardevolle reactie, thanks!
Vind jij het e-roken ook 'lekker'? En raad je me een bepaald merk aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vind het lekker.
Ik zou je de Joy EGO met tanksysteem, maar zonder kan ook prima) aanraden, en liquid is een kwestie van smaak. Ik ga voor de fennel (drop, eigenlijk venkel) en menthol (écht menthol, niet dat zwakke van mentholsigaretten). Anderen houden van echte tabakssmaken, weer anderen van zoete fruitsmaakjes. Kwestie van uitproberen.
Er zijn inmiddels ik denk wel 100 smaken ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En van wie zou dat minnetje nou weer komen? Ik denk van ene durfal. Nou bravo hoor. Ik wil gewoon malborosmaak :-) Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG jouw toevoeging: zwarte sigaretten, dat vind ik gewoon - ja hoe zeg je dat - best sexy/elegant/chique (whatever). Leuke tip! Kleine toevoeging: ik ben gek op sigarettengeur :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.wegwerpsigaret.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=vmj_funky.tpl&product_id=635&category_id=35&option=com_virtuemart&Itemid=120 wat dacht je van deze???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's mijn favorietje - in zwart en roze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses ik dacht dat u degene was op de foto, maar nu zie ik uw leeftijd en vandaar dat ik u zomaar tutoyeerde.
Maar roze, geweldig!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's mijn dochter ; maar je mag gewoon ' jij' zeggen, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grin, op mijn oude werkplek kwam een nieuwe collega. We hadden een apart rookhok, waar je in de pauzes kon roken. Collega rookte echter zo'n e-sigaret, kwam geen rook af, dus zou moeten kunnen - maar het werd toch verboden: niet roken is niet roken, ook niet 'e'.
(Bovendien zaten wij rokers wel erg gefrustreerd naar 'm te loeren ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te kleingééstig voor woorden vind ik dat, en ZOOOO Nederlands. Er is een reden voor het rookverbod (hoe slap ook), en de e-sigaret voldoet daar totaal niet aan. En het staat iedere roker natuurlijk vrij er eentje (of meer) aan te schaffen ; ze kosten nauwelijks meer dan een paar pakjes sigaretten, dus frustratie en jaloezie is nergens voor nodig. Sommige (ex)rokers zijn echter al 'overgevoelig' voor mist volgens mij. En het vooroordeel 'waar damp is, is dus een soortement van rook' is één van de dingen die het e-roken wel moeilijk maakt om fatsoenlijk door te breken. Volgens mij moet je tegenwoordig al oppassen dat je niet te hard op je hete thee of soep blaast ; komt ook damp af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste antwoord, superthanks!

Andere antwoorden (3)

Het is veel minder slecht, maar als je wilt stoppen en gewoon stoppen lukt niet, is dat een aanrader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik wil gewoon af en toe een sigaretje kunnen roken, maar met zo min mogelijk gezondheidsrisico's en ik dacht; misschien is dit een alternatief. Heb jij er ervaring mee?
Ik zou me ook schamen als ik 4 sigaretten per dag rook en er dan al zo'n drama van maak.

E-roken is ook slecht voor je gezondheid, gezien het chemisch is. Ga maar naar een tabakszaak toe en leg je verhaal voor.

Iedere tabakszaak die eerlijk is, zal in jou situatie dan zeggen dat je gewoon moet stoppen of die 4 per dag neemt.

Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar die zal vast dit jaar of in 2012 komen geloof me maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schaam me niet, echt totaal niet.
Ik ben gewoon erg benieuwd en wat paranoïde wat mijn gezondheid betreft, daar er (zoals ik al bericht heb) met een andere ziekte kamp. En stiekem is er toch een angst om TOCH verslaafd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo paronide bent, en een dierbare heeft K*nker, snap ik totaal niet waarom je die 4 per dag nog rookt! Maar nogmaals het advies, ga eens naar een tabakszaak. En je huisarts zal hetzelfde vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil je GRAAG geloven maar wij (e-rokers) zeuren al vier jaar (!) om serieus onderzoek. Er is nog maar één Nieuw Zeelands rapport uit 2007/2008 waaruit niks schadelijks blijkt, maar dat is een onderzoek-in-opdracht, dus niet uit onomstreden bron. (Zoals ook vrijwel alle onderzoeken naar de schadelijkheid van roken trouwens, maar dat terzijde). E-roken kan trouwens net zo verslavend zijn als gewoon roken hoor, gewoon omdat het lekker is. Net als chocola of koffie zeg maar. Een tabakszaak zal je inderdaad zeggen dat je gewoon die vier moet blijven roken, want daar blijft het toch niet bij, en aan e-roken hebben ze niet of nauwelijks omzet; in de winkel ligt alleen de waardeloze, veel te dure, vieze Supersmoker, en daar verdienen ze geen knal aan. E-roken is internethandel. Helaas.
Er is momenteel nog weinig bekend over de gezondheidseffecten van de elektrische sigaret.

Een analyse uitgevoerd door de Food and Drug Administration vond verschillende schadelijke bestandsdelen waaronder Diethylene glycol. Bovendien klopte de hoeveelheid nicotine ook niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord. Ga het artikel aandachtig doorlezen.