Hoe komt het dat mensen als ze stoppen met roken veel aankomen en hoe kan je dit tegengaan ?

Graag tips van ex rokers

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stoppen met roken is een twee-staps-raket
De eerste stap heb je nu gehad, de tweede fase is je bmi op orde krijgen. Dus matig en gezond eten en regelmatig bewegen

Het beste antwoord

Je stofwisseling wordt een beetje trager, waardoor je op de lange duur uiteindelijk 2 tot 3 kilo zwaarder uit kunt komen (met het zelfde eetpatroon) dan je was toen je rookte. Niet de moeite van het niet-stoppen waard dus.

Echter, veel mensen die niet meer willen roken, ruilen de ene verslaving / gewoonte in voor de andere, en komen kilo's en kilo's aan. Feitelijk is de verslaving bij hen dan nog niet doorbroken, maar gewoon vervangen door een andere, en zullen ze dus opnieuw een keuze moeten maken en de strijd nog eens moeten aangaan.

En ja, overgewicht is ook dodelijk, misschien nog wel dodelijker dan roken. Je ziet wel rokende tachtigers, maar weinig of geen tachtigers (zestigers al amper) die meer dan 150 kilo wegen.

Je kunt het tegengaan door NIET de ene verslaving te vervangen door de andere, maar gewoon geen alternatief voor het roken zoeken en juist de gewoonte altijd wat in je hand/mond te hebben te doorbreken. Daar ben je helemaal zelf bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Doordat ze meer gaan eten. Ik weet niet waarom dat is maar waarschijnlijk om de drang naar een sigaret helpen te verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten 1e wordt je stofwisseling anders door het stoppen en ten 2de je gaat een vervanger zoeken voor je sigaret in de vorm van een snoepje oid.
Wat je kunt doen is een suikervrije kauwgum nemen of een plastic koffielepeltje zodat je iets in je mond hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liever kauwgom.
Je kan in koffielepeltjes stikken
Als ex roker is mijn ervaring juist de onrust!

Je zoekt juist iets om de leegte op te vullen!
Normaal zou een shaggie of sigaret volstaan, maar om jezelf te belonen mag je iets lekkers om maar van het roken af te blijven!

Roken is een verslaving, waar je alleen vanaf komt als je dat geestelijk ook wil!!

Als je stopt met roken, dan zal je geest je lichaam echt pesten! Hier moet je doorheen!

Vervolgens ga je opzoek naar een alternatief! Meestal snoepen/snacken. Maar hier kom je wel overheen!

Om dit alles tegen te gaan zul je een andere afleiding moeten zoeken.
Ikzelf ben gelijk na het stoppen met roken begonnen met fitness. En ik voel me een stuk beter!

Ik zal het genot van een goed gedraaide javaanse jongen nooit vergeten! Maar het weegt niet op tegen het genot van een goede conditie en uithoudingsvermogen! + het feit dat je huis en auto niet meer stinkt en het geld wat je in de zak houd!

Stoppen met roken houd in, dat je eerst je straf moet uitzitten gezien het feit dat je er ooit mee bent begonnen!
Vervolgens zul je beloont worden!

Ik rookte 3 pakjes shag per week.
Dat is ca 18.5 euro = een kleine 1000 euro in een jaar!
Dat is dus een leuke week vakantie samen met je vriend/vriendin die je de lucht in blaast!

Geniet van je leven! Het is maar even!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft helemaal niet veel aan te komen als je stopt met roken. De onthoudingsverschijnselen lijken een beetje op honger maar dat gevoel kun je wegademen en een slok water helpt ook. Je moet dat krampje, dat je een paar keer per dag hebt gewoon niet groter maken dan het is. Na een paar seconden is het weg. Gewoon niet gaan eten in plaats van roken. Klinkt makkelijk en dat is het in feite ook. Maak van een paar kilo geen probleem. Tegen de tijd dat je echt klaar bent met roken werk je die er wel weer af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aankomen na het stoppen met roken is wat mij betreft ee broodje aap verhaal! ik ken heel veel mensen die ondanks dat ze gestopt zijn met roken, "skinny" blijven. en mensen die ondanks dat ze niet roken, dik zijn.

aankomen heeft niet veel met wel/niet roken te maken, maar met je gewoontes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit stelt me zo gerust!!!!!!!!!! PLUS VOOR JOU
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer, maar bij gelijkblijvende inname van eten en mate van beweging, kom je (meestal) aan als je stopt met roken. Dit komt doordat je stofwisseling langzamer gaat, waardoor je minder energie nodig hebt. http://newnrgy.nl/gestopt-met-roken-en-afvallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog steeds ben ik het niet met je eens. stel je eet normaal, je rookt niet en je weegt 80 kilo. je begint met roken en valt 10 af (dit kan). als je dan stopt met roken en je blijft hetzelfde eten als voorheen, dan word je 80 kilo, niet meer en niet meer. je wordt niet dikkER dan je was! als de economie met 3# krimpt en het jaar daarop met 3% groeit, heb je groei of blijf je gelijk? juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je begint met roken val je niet af hoor.. en trouwens jvm heeft gelijk je stofwisseling wordt langzamer.
Omdat je brein eigenlijk niet tegen niks doen kan (dat is ook één verklaring waarom we dromen).

Roken is een actie en als je niet meer rookt dan wil je een andere actie ondernemen. Omdat je rookt met je mond denk je dan onbewust aan een andere actie met je mond: eten.

Wat helpt is iets anders doen. Bv sporten, opruimen, en als je op de bank zit iets met je handen bv breien, was vouwen, in een balletje knijpen, moertjes sorteren verzin maar wat. Klinkt suf maar helpt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het trek krijgen in eten komt omdat je met roken zuigt aan een sigaret... Nu je gestopt bent moet je mond daar ook aan wennen... Probeer eens dingen te kauwen als een appel of neem een zuurtje.. het beste is natuurlijk 10 minuten iets gaan doen... Natte lap over de tafels? Optuimen... Of poets je tanden! Dan voelt je mond lekker weer fris en ben je het zo weer ff vergeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Me moeder had het zelfde en ze kwam aan elk mens komt aan als die stompt met rokken want, Je had eerst en sigaret en dan ga je iets anders doen om het te vervangen ( snoeppen) Mijn moeder kwam 10 kilo aan en ging weer roken :(