hoe kom ik van trillende vingers af?

ik speel nu ongeveer een half jaar piano en ik heb tot nu toe twee "optredens" gehad. maar ik ben altijd zo zenuwachtig!

ik wacht altijd gewoon rustig voordat ik moet spelen, maar als ze mijn naam roepen word ik echt heel zenuwachtig en als ik bij de piano zit, beginnen mijn vingers heel erg te trillen. Het is niet dat ik bang ben dat iedereen me ziet of dat ik fout speel.....ik doe ook theater optredens en andere dingen en dan ben ik altijd zo zenuwachtig. ik ben nu 13 jaar en ik weet niet hoe ik dit in bedwang kan houden want een rondje lopen of in en uit ademen helpt niet :( .....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Je kunt voor het optreden een paar druppels valeriaan nemen. Dat is een natuurlijk onschuldig middel dat rustgevend werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat echt goed helpt is het vaker te doen, alles went. Ik geef zelf veel cursussen, in het begin was ik daar ook erg zenuwachtig voor. Ook kun je het er eens met wat oudere pianisten over hebben, misschien zijn er nuttige tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou voor je optreden kunnen mediteren.

Ga eens een paar meditatielessen volgen, dan zul je zien dat je voor een optreden al een stuk kalmer en ook nog eens meer geconcentreerd bent.

Je zou niet de eerste zijn die aan meditatie doet voor een optreden of uitvoering.
Vele musici zijn je al voorgegaan.

Succes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vaak wordt gebruikt is een betablokker. Veel artiesten gebruiken dit. 1 pilletje voor het optreen. Versuft niet je wordt er alleen minder trillerig van. Hartslag gaat omlaag. Even langs de huisarts.